خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / نگرانی سازمان مهاجرت از افزایش بی‌جاشده‌گان در ۲۰۲۱میلادی

نگرانی سازمان مهاجرت از افزایش بی‌جاشده‌گان در ۲۰۲۱میلادی

کابل/۱۳جدی/فرهنگستان
سازمان جهانی مهاجرت در یک گزارش تازه گفته است که بیشتر از ۶۰۰ هزار تن به علت مشکلات اقتصادی و نیز نبرد ها در سال ۲۰۲۱ میلادی خانه های‌شان را ترک کرده اند.
این سازمان با ابراز نگرانی از وضعیت بی‌جاشده گان داخلی در فصل سرما، گفته است که کمک‌هایی برای خانواده‌های بی‌جا شده در افغانستان در نظر گرفته شده است.
نصیر احمد حیدرزی، مسوول پیشین دفتر رسانه‌های سازمان ملل در افغانستان گفت: «در حالتی قرار داریم که هم سازمان های جهانی و هم حکومت افغانستان برای مهار این بحران ناتوان اند.»
در همین حال، وزارت مهاجران و عودت کننده‌گان می‌‌‌گوید که روند توزیع کمک‌ها برای این بی‌جاشده گان در سراسر کشور آغاز شده است.
عبدالباسط، مشاور رسانه‌یی وزارت مهاجران گفت: «تقاضا و نیازمندی مردم بیش از حد است و امکانات که ما در اختیار داریم به مراتب کمتر، تلاش جریان دارد که یک اجماع کمک‌رسانی بوجود بیاید.»
خانواده‌های که از مناطق اصلی شان به کابل بی‌جا شده اند، از سختی های زنده‌گی شکایت دارند.
نرمی، خانمی که یک خانواده پنج نفری را سرپرستی می‌کند و در گوشه از شهر کابل زنده‌گی می‌کند.
نرمی، آواره، افزود: «به یک قسمی میگذره دگه، تاحال دولت هیچ چیزی نداده است و هیچ مواد خوراکی هم نداریم.»
در کنار خانواده نرمی، بسیاری از خانواده‌هایی که دراین محل زنده‌گی می‌کنند، در نتیجه نبرد ها و ناداری وادار به ترک خانه‌های شان شده‌اند و به اینجا پناه آورده‌اند.
آنان می‌گویند که اکنون با باریدن برف و سردی هوا، زنده‌گی برای‌ شان دشوارتر شده است.
محمد افضل، آواره، گفت: «خانه‌های ما را به علت جنگ و غریبی ترک کردیم و آمدیم اینجا، کراچی رانی می کنم تا یک لقمه نان پیدا کنم.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*