خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / گشایش نخستین موزیم در ولایت غور

گشایش نخستین موزیم در ولایت غور

کابل/۱۱حوت/فرهنگستان
مسولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور می‌گویند که آثار باستانی از دوره‌های قبل و بعد از اسلام  را زیر نام موزیم ولایت غور در فیروز کوه افتتاح کردند.
به گفته مولوی عبدالحی زعیم رئیس اطلاعات و فرهنگ غور «قبلا چندین قلم آثار تاریخی و باستانی از دوره‌های قبل از اسلام و بعد از اسلام در این ریاست نگهداری می‌شد، ولی یک موزیمی که بتواند آثار تاریخی و باستانی به شکل درست و معیاری در آن نگهداری شود ، در این ولایت وجود نداشت.»
این مقام محلی طالبان تأکید کرد که در آینده تمام آثار تاریخی و باستانی غور جمع آوری و در این محل نگه داری خواهد شد.
محمد یاسین آژند، یکی از باشندگان ولایت غور در این باره می‌گوید: «غور یکی از ولایت‌های باستانی و تاریخی افغانستان است. در این ولایت شاهان بزرگی زندگی کردند و آثار زیادی از آن دوره‌ها در ولایت غور برجای مانده است.»
این باشنده ولایت غور منار جام و صدها قلعه تاریخی را مهمترین آثار تاریخی این ولایت می‌داند و معتقد است: «در این قلعه‌های تاریخی آثار و کتیبه‌های تاریخی فراوانی وجود دارد. متاسفانه در گذشته آثار تاریخی که از غور پیدا می‌شد، برای نمایش به ولایت‌های دیگر فرستاده می‌شد، چون در این ولایت مکانی برای نمایش آثار تاریخی وجود نداشت.»
آژند که علاقه زیادی به موضوعات تاریخی دارد و مطالعات زیادی درباره آثار باستانی افغانستان انجام داده است گفت: «این شرایط باعث شده بود که ما نیازمند وجود یک موزیم باشیم. مردم غور می‌توانند آثار گذشته‌ها را ببینند و هم گردشگران می‌توانند بازدید کنند و با پیشینه این ولایت آشنا شوند.»
مسئولان طالبان در ولایت غور می‌گویند که این آثار باستانی را از بخش‌های مختلف غور به شمول منار جام کشف کرده‌اند.
نظام‌الدین نظامی، مدیر موزیم غور در این باره گفت: «ما برای حفظ و مراقبت از آثار باستانی موزیم ولایت غور را افتتاح کردیم. در این موزیم ۱۶۹ قلم آثار قدیمی داریم که مربوط به دوره غزنویان و سلاطین امپراطوری غوری است.»
طالبان می‌گویند که امیدوارند بتوانند آثار بیشتری را از بخش‌های مختلف این ولایت جمع آوری و در این موزیم نگهداری کنند.
باشندگان غور امیدوار هستند با تاسیس این موزیم در جهت حفظ و نگهداری آثار باستانی در این ولایت گام جدی برداشته شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*