خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / سمفونی برگ‌ها با نغمه‌های شاعرانه در بلخ

سمفونی برگ‌ها با نغمه‌های شاعرانه در بلخ

کابل/۱۴قوس/فرهنگستان
نخستین گردهمایی شاعران، نویسندگان، اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات بلخ پس از سقوط جمهوریت در سالن همایش‌های کتابخانه‌ی فردوسی  باعنوان عصر شعر پاییزی « انارستان» برگزار شد.
در این همایش ادبی که توسط انجمن ادبی خانه مولانا، کتابخانه‌ی فردوسی، خانه‌ی فرهنگی ایران در شهر مزار شریف برگزار شده بود شمار زیادی از  شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادبیات بلخ حضور داشتند.
همایش با اجرای شاعر جوان بلخی سید اسحاق عرفان همراه با طنین نوای ملکوتی وحی با صدای آقای جوادی عاملی یکی از قاریان خوش صدای بلخی آغاز و با شعر خوانی دکتر روح الله بهرامیان، عاطف کابلیان، سید حمزه عابر،احسان نعمتی،سید امین حسینی، بهمن انوشه،سید طاها حسینی، رابعه ایام،سید محمد آقا طیبی،یاسین شریفی، یونس ناصری، شایان درویش و نوید رزاقیان ادامه یافت.
استاد صالح محمد خلیق رئیس انجمن آزاد نویسندگان بلخ ضمن شعر خوانی به بازتاب جلوه‌ها و زیبایی‌های طبیعت و ستایش از آن در شعر فارسی اشاره کرده گفت: جلوه‌های زیبای طبیعت در شعر فارسی دری پیشینه‌ی برابر باخود تاریخ شعر فارسی دارد و این شگرد به‌ویژه در سبک خراسانی که هم‌زمان و هم‌زاد با طلیعه‌ی شعر فارسی است درخشش بیشتر داشته است تا جایی که یکی از شناسه‌های مهم آن سبک پنداشته می‌شود.
وی افزود: در درازای تاریخ یک‌هزار ساله‌ی شعر فارسی دری شاعری را سراغ نداریم که در سروده‌های خود به زیبایی‌های طبیعت نپرداخته باشد زیبایی‌های طبیعت از کوه و رود و دریا و دشت و دمن و جلگه گرفته تا فصل‌های چهارگانه‌ی سال  همواره از عناصر برجسته‌ی خیال در شعر ما بوده‌است.
آقای خلیق در ادامه گفت: دو فصل بهار و پاییز، از نگاه زیبایی‌های شگرفی که دارند برعلاوه‌ی این‌که  زمینه‌ی برای مضمون پردازی‌های شاعرانه بوده‌اند در فرهنگ مردمی ما نیز ریشه‌های عمیقی دارند و از سپیده دمان تاریخ تا امروز مورد توجه مردم زیبایی پسند آریایی قرار گرفته‌اند و مردمان فلات ایران دوجشن بزرگ سالیانه‌ی خود را درپیوند با این دوچرخش زمانی برگزار می‌کنند.
آقای خلیق در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: عصر شعر پاییزی «انارستان» محفل شعری است که به ادامه‌ی راه پیشینیان شعر و ادبیات پربار ما برگزار شده است و ما فرهنگیان بلخ از کتابخانه‌ی عمومی (خانه ی فرهنگی) ی و انجمن ادبی خانه‌ی مولانا و همه‌ی کسانی که برای برگزاری این برنامه و محفل ادبی همت گماشته‌اند سپاس‌گزاری می کنیم.
آخرین سخنران این همایش ادبی سید سکندر حسینی بامداد رئیس انجمن ادبی خانه مولانا، به نقش  و تأثیر نشست‌ها و همایش‌های ادبی در تحولات و شکوفایی فرهنگ و ادبیات معاصر اشاره کرده گفت: «با توجه به تحولات دوسال اخیر و کمرنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی و برگزاری نشست‌های ادبی و آسیب‌هایی که از تحولات سیاسی اجتماعی کشور در عرصه‌های فرهنگی، هنر و ادبی  وارد شده‌است همایش‌هایی چون عصر شعر پاییزی «انارستان» برای تزریق روحیه‌ی امید و بالندگی ادبیات معاصر اثر گذار است.»
عصر شعر پاییزی «انارستان» با تقدیم هدیه‌های فرهنگی به شاعران شرکت‌کننده در این همایش با صرف چای و قهوه و شرینی به پایان رسید و در نهایت در این روزگار آشفته یک روز شیرین و به یاد ماندنی را در خاطره‌ی اهالی فرهنگ،هنر وادبیات بلخ ثبت کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*