خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / برنامه غذایی جهان: ۲۴ میلیون تن در افغانستان با تهدید گرسنگی روبرو است

برنامه غذایی جهان: ۲۴ میلیون تن در افغانستان با تهدید گرسنگی روبرو است

کابل/۲۴عقرب/فرهنگستان
تازه‌ترین بررسی برنامه غذایی جهان نشان می‌دهد که نزدیک به بیست و چهار میلیون تن در افغانستان با تهدید گرسنگی روبرو اند که هشت اعشاریه هفت میلیون این رقم، در حالت اضطرار گرسنگی به سر می‌برند.
مسوولان برنامه غذایی جهان تاکید می‌ورزند که آمار گرسنگی در مقایسه با سه ماه نخست سال جاری میلادی، سه میلیون افزایش یافته است.
وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه غذایی جهان در افغانستان گفت: «برنامه جهانی غذای سازمان ملل در تلاش است که تا سال ۲۰۲۲ برای ۲۴ میلیون نیازمند در افغانستان مواد غذایی و کمک‌های دیگر را فراهم کند، چون ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که اوضاع اقتصادی در این کشور وخیم است.»
آواره‌گانی که به علت جنگ‌های پسین همه دار و ندار شان را از دست داده اند، در هوای سرد کابل زیر خیمه‌ها روز و شب شان را سپری می‌کنند.
گل عذار که مادر شش کودک، می‌گوید: «کودکانم برای یافتن یک لقمه نان خانه به خانه می‌روند، اما هیچ چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنند. این‌جا اوضاع خیلی بد است، هوا هم سرد است.»
جان محمد، آواره جنگ گفت: «همین برنج را مردم برای ما میاورند، اگر نان بیاورند، کودکان می‌توانند یک وعده غذایی را بخورند، اگر کسی چیزی نیاورد، ما هم چیزی برای خوردن نداریم.»
از سوی هم، طالبان تاکید می‌ورزند که در تفاهم با سازمان‌های مددرسان روی برنامه‌های کار می‌کنند که برای جلوگیری از بحران انسانی پیش بینی شده در افغانستان، مفید واقع شود.
احمد الله وثیق، معاون سخنگوی طالبان گفت: «ما در همکاری با نهادهای جهانی و برنامه جهانی سازمان ملل در حال اجرای برنامه‌ها استیم که هر چه زودتر جلو بحران اقتصادی در کشور گرفته شود.»
چندی پیش سازمان جهانی مهاجرت گفته بود که تا آخر سال روان میلادی بیش از سه میلیون کودک در افغانستان به سوء تغذیه مبتلا خواهند شد.
کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهنده‌گان گفته که اگر به نیازمندان در افغانستان کمک‌های فوری رسانده نشوند، وضعیت آنان با فرا رسیدن زمستان وخیم‌تر خواهد شد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*