خانه / خبرها / ملا هیبت‌الله رهبر گروه طالبان تعیین شد
ملا هیبت الله
ملا هیبت الله

ملا هیبت‌الله رهبر گروه طالبان تعیین شد

طالبان شیخ هیبت‌الله آخندزاده، معاون اول ملا منصور را به حیث جانشین او برگزیدند. طالبان با پخش خبرنامه‌یی مرگ ملا منصور، رهبر پیشین‌شان را تأیید ‌کردند و ‌افزودند که شورای رهبران این گروه هیبت‌الله را به‌حیث رهبر تازۀ گروه شان تعیین کرده‌اند.

سراج‌الدین حقانی و ملا یعقوب، پسر ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه، به حیث معاونان گروه طالبان تعیین شده‌اند.

پیش‌از این گزارش‌هایی وجود داشت که رهبر طالبان در زمستان پیشین در درگیری میان‌گروهی در شهر کویته کشته شد. در آن زمان نیز هیبت‌الله یگانه نامزد برای جانشینی ملا اخترمحمد منصور گفته شده بود.

۵ روز پس‌از کشته‌شدن ملا اختر منصور، رهبر طالبان در حملۀ هواپیما‌های بی‌سرنشین امریکایی در پاکستان، طالبان در خبرنامه‌یی این رویداد را تأیید کردند و گفتند که شورای رهبری آنان شیخ هیبت‌الله اخندزاده، معاون اول ملا منصور را به‌حیث رهبر تازۀ شان برگزیده‌اند و نیز سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکۀ حقانی و ملا یعقوب، پسر ملا عمر رهبر پیشین طالبان، دو معاون ملا هیبت‌الله تعیین شده‌اند. احتمال دارد که این شورا در پاکستان برگذار شده باشد.

محمد عبده، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «مرگ ملا عمر یک ضربه بود به طالبان و مرگ ملا منصور ضربۀ دومی بود به طالبان و بعد از این هر چهرۀ دیگر که بیاید آنان نمی‌توانند ملا عمر باشد.»

هیبت‌الله آخندزاده ۵۶ سال دارد و باشندۀ اصلی کندهاراست – بر بنیاد گزارش‌ها – او اکنون در غوث‌آباد شهر کویته به‌سر می‌برد. هیبت‌الله پیشتر معاون اداری ملا عمر بود.

میرزامحمد یارمند، معین پیشین وزارت امور داخله اظهار داشت: «مرجع استفتا بوده و از این فتوا طلب می‌کردند و در بین صفوف طالبان آدم خیلی فعال و کارزماتیک است.»

آخندزاده یک روحانی مذهبی شناخته می‌شود که بیشتر از بهر صدور بیانیه‌های طالبان برای توجیه حضور طالبان، جنگ آنان در برابر حکومت افغانستان و حضور نیروهای خارجی در افغانستان شناخته می‌شود. برخی‌ها از او به‌حیث جدی‌ترین هوادار ادامۀ نبرد طالبان یاد می‌کنند که می‌خواهد تا راه تهاجمی سلف اش را ادامه دهد.

عبدالهی آخندزاده، عضو مجلس نماینده‌گان گفت: «من فکر می‌کنم که باز یک خلاء بین‌شان به میان آمده‌است و پسر ملا محمدعمر نیز همرایش موافق نیست؛ اگر چه به‌حیث معاون نیز گماشته شده‌است، ولی وی می‌خواست که به حیث رهبر طالبان گماشته شود.»

در حالی که گفته می‌شود برگزیده‌شدن هیبت‌الله خان به‌حیث رهبر تازۀ طالبان بدون مشوره ملا رسول انجام شده‌است؛ آگاهان می‌گویند که اختلافات میان این گروه پا برجا خواهند ماند.

هرچند علت اصلی کشتن ملا منصور مخالفت او با روند گفت‌وگوهای صلح گفته می‌شود؛ اما دیده شود که جانشین او راه سلف اش را دنبال می‌کند و یا به فراخوان صلح کابل پاسخ مثب می‌دهد.

نوشته شده توسط Anisa Shaheed

چهارشنبه ۵ جوزا ۱۳۹۵

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*