خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / استوپه‌ی توپ‌دره‌‌، برنده‌‌‌ی جایزه‌ شایستگی یونسکو شد

استوپه‌ی توپ‌دره‌‌، برنده‌‌‌ی جایزه‌ شایستگی یونسکو شد

کابل/۷قوس/فرهنگستان
استوپه تاریخی توپ‌دره ولایت پروان، از طرف سازمان یونسکو مستحق دریافت جایزه شایستگی و لیاقت شناخته شد.
این جایزه، بخشی از جوایز آسیا و اقیانوسیه یونسکو درسال ۲۰۲۲ است که برای حفاظت از میراث فرهنگی مدنظر گرفته شده است.
خبر اعطای این جایزه، برای استوپه‌ی پروان، روز گذشته(یکشنبه، ۶قوس) در بنکاک پایتخت تایلند اعلام شد.
استوپه توپ دره، یکی از سیزده پروژه برنده است که از شش کشور مختلف در سراسر منطقه انتخاب شده است.
عبدالغفار روفی، آمر فرهنگ ریاست اطلاعات‌وفرهنگ ولایت پروان گفت: «در این برنامه که به گونه آنلاین برگزار شده بود، در مورد پروژه استوپه‌ی توپ‌دره ،از سوی جولیان لیسلی مشاور ارشد موسسه اچکو معلومات ارایه شد و هیئت داوران، بر سهم این پروژه در حفاظت از میراث به جا مانده از یک دوره مهم در تاریخ افغانستان، تاکید کردند.»
آقای رئوفی، می‌افزاید که هیئت داوران بر سهم این پروژه در حفاظت از میراث به‌جامانده از یک دوره‌ی مهم از تاریخ افغانستان تأکید کرده و گفته اند که استوپه‌ی توپ‌دره، یکی از ۱۳ پروژه‌ی برنده‌ی جایزه است که از شش کشور مختلف در سراسر منطقه انتخاب شده است.
کار بازسازی ومرمت کاری استوپه‌ی توپ‌دره در پروان، بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ از سوی موسسه مشورتی وحفظ میراث های فرهنگی افغان، تحت نظارت باستان شناسان وزارت اطلاعات وفرهنگ انجام شد.
استوپه‌ی توپ‌دره ولایت پروان، بزرگترین استوپه در سطح افغانستان وکشورهای منطقه بوده که هم اکنون، توجه صد ها تن از سیاحین داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.
استوپه از جمله بناهای به‌جامانده از سلسله‌ی کوشانیان است و گمان می‌رود که در ۱۸۰۰ سال پیش در زمان حکومت کنیشکای بزرگ، ساخته شده است.
گفتنی است که پروان از شمار ولایت‌های باستانی افغانستان است که تا اکنون، نزدیک به ۶۰ ساحت تاریخی و باستانی در آن، شناسایی شده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*