خانه / خانواده / زنان / زنان معترض به کشورهای جهان: زنان افغانستان را در جنگ سرد با طالبان تنها نگذارند

زنان معترض به کشورهای جهان: زنان افغانستان را در جنگ سرد با طالبان تنها نگذارند

کابل/۱۳جوزا/فزهنگستان
شماری از زنان در یک گردهمایی اعتراضی در کابل از کشورهای جهان و سازمان‌های مدافع حقوق بشری خواسته‌اند تا زنان افغانستان را در جنگ سرد با طالبان تنها نگذارند و برای پیروزی در این جنگ، زنان را به‌صورت همه‌جانبه حمایت کنند.
این گردهمایی «بانوان معترض روزنه امید افغانستان» امروز (جمعه، ۱۳ جوزا) در یک فضای سربسته در کابل در اعتراض به سخنان اخیر ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در مورد زنان برگزار شده است.
ملا یعقوب اخیرا در صحبت با شبکه خبری سی‌ان‌ان، وضع محدودیت در برابر زنان را انکار کرده است. زنان معترض این اظهارات ملا یعقوب و همچنین «رفتار تبعیض‌آمیز و غیرانسانی» حکومت سرپرست طالبان را محکوم کرده‌اند.
در قطع‌نامه‌ی پنج‌ماده‌ای زنان معترض از قدرت‌های جهان، شورای امنیت سازمان ملل، فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی در سراسر دنیا خواسته شده است تا زمانی که طالبان به حقوق انسانی مردم افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان احترام نگذاشته و محدودیت‌های وضع‌شده در برابر زنان را نیز کنار نگذاشته‌اند، با این گروه وارد مذاکره نشوند.
در قطع‌نامه همچنین از کشورهای جهان خواسته شده است تا به جای مذاکره با «گروه تروریستی» طالبان، تحریم‌های سیاسی و دیپلماتیک بیشتر بر این گروه وضع کنند.
هم‌چنان در ماده‌ی سوم این قطع‌نامه از کشورهای جهان خواسته شده است تا زمانی که طالبان در افغانستان یک حکومت همه‌شمول تشکیل نداده، به حقوق سایر اقوام احترام نگذاشته و دست از حمایت تروریسم جهانی بر نداشته‌اند، به اعضای این گروه حق سفر نیز ندهند.
در قطع‌نامه آمده است که جامعه جهانی و سازمان ملل به گروه طالبان فشار بیاورند تا هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب را به‌روی دختران افغانستان باز کنند.
زنان معترض همچنین از جامعه جهانی و سازمان ملل خواسته‌اند تا به طالبان فشار بیاورند که «با علم و معرفت در افغانستان آشتی کنند» و دستاوردهای ۲۰ سال گذشته‌ی زنان را به‌سوی تباهی نکشانند.
زنان فعال افغانستان در طی بیش از نُه ماه گذشته بارها برای احقاق حقوق‌شان به جاده‌ها برآمده و فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند. طالبان اما همواره اعتراضات خیابانی زنان را سرکوب و محدودیت‌هایی را در برابر کار، آموزش و گشت‌وگذارشان وضع کرده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*