خانه / خانواده / زنان / دختران روبات‌ساز در فهرست ۳۰ دانشمند آسیا

دختران روبات‌ساز در فهرست ۳۰ دانشمند آسیا

کابل/۱ثور/فرهنگستان
مجله فوربز، دختران روبات‌ساز افغان را در فهرست ۳۰ دانشمند، مخترع و سرمایه‌گذار زیر سن ۳۰ سال در سطح آسیا معرفی کرده است.
به نقل ازفوربز، پنج دختر نوجوان افغان برای درمان بیماران کووید۱۹، یک دستگاه وینتیلاتور ( دستگاه تنفسی مصنوعی) سبک تولید کرده‌اند و انتظار می‌رود که از این دستگاه برای درمان بیماران استفاده صورت بگیرد.
این مجله از سمیه فاروقی، آیدا حیدرپور، الهام منصور، فلورانس پویا و دیانا وهاب‌زاده به‌عنوان دختران عضو تیم روباتیک افغان نام برده است.
دختران روبات‌ساز افغان در زمان اوج گیری شیوع کرونا در هرات، اقدام به ساخت دستگاه وینتیلاتور کردند و این دستگاه از سوی وزارت صحت عامه کشور مورد آزمایش قرار گرفت.
سمیه فاروقی ۱۷ ساله، کاپیتان تیم روباتیک گفت که آنان هم‌اکنون روی ساخت روبات ماین‌پاک کار می‌کنند و تا کمتر از یک ماه دیگر این روبات تکمیل می‌شود.
او افزود که دختران روباتیک برای بازتاب چهره‌ی مثبت از افغانستان و زنان در سطح جهان تلاش می‌کنند و ساخت این روبات‌ها باعث افزایش علاقمندی دختران به دانش روبات‌ها می‌شود.
در خبرنامه‌ی نهاد موسوم به «دیجیتال سیتزن فاند»، حامی اصلی تیم روباتیک آمده است: «تیم روباتیک نشان داده که اگر به زنان و دختران و توانایی آن‌ها باور داشته باشیم، آن‌ها می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای را انجام دهند.»
تیم روباتیک دختران افغان در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ در واشنگتن به مدال نقره دست یافت و پس از کسب این مدال، نام این دختران سرزبان‌ها افتاد و آنان در چندین رقابت دیگر نیز شرکت کردند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*