خانه / خبرها / دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر کوریای شمالی

دیدار ولادیمیر پوتین با رهبر کوریای شمالی

پوتین : کوریای شمالی برای خلع‌سلاح اتمی ‘ضمانت امنیتی’ میخواهد :

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، برایش اطمینان داده که در صورت دریافت ضمانت امنیتی، حاضر است که از سلاح اتمی خود دستبردار شود.
وی تاکید کرد که تعهد آمریکا به تنهایی برای تضمین امنیت کوریای شمالی، برای این کشور کافی نخواهد بود و کشور‌هایی مانند روسیه، چین، جاپان و کوریای جنوبی نیز باید برای تحقق این هدف امنیت پیونگ‌یانگ را تضمین کنند.
رئیس جمهور روسیه این اظهارات را امروز ٢٥ اپریل پس از اولین دیدارش با رهبر کوریای شمالی در شهر ولادیوستک در روسیه ابراز داشت.
ولادیمیر پوتین گفت که مسکو و واشنگتن هردو خواستار خلع سلاح اتمی شبه جزیرۀ کوریا اند، اما اضافه کرد که ضمانت امنیتی باید چندین جانبه باشد.
براساس گزارش ‘تاس’ شبکۀ خبری دولت روسیه ولادیمیر پوتین همچنان در اشاره به مذاکرات میان واشنگتن و پیونگیانگ گفته است “اگر ما با احترام به منافع یکدیگر گام به گام به پیش برویم، در نهایت میتوانیم به هدف پاک سازی شبه جزیرۀ کوریا از وجود سلاح هسته ای برسیم”.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت، روند خلع سلاح هستوی در شبه جزیره کوریا، باید به تدریج، با احتیاط و بدون قدم های رو به عقب انجام شود.
پوتین پس از مذاکرات خود با رهبر کوریائی شمالی گفت: “باید قدم های اول را برای جلب اطمینان بیشتر برداشت. به عقیده من درنهایت این امر امکان پذیر خواهد بود.”
وی افزود: “این اتفاق در سال ۲۰۰۵ نیز امکان پذیر بود، میان ایالات متحده امریکا و کوریائی شمالی توافقنامه مربوطه منعقد شده بود، اما بنا به دلایلی امریکائی ها به شرکای خود نشان دادند، مفاد مندرج و توافق شده از سوی توسط ایالات متحده امریکا کامل نیست و باید مواردی به آن اضافه شود. این موارد به توافقنامه اضافه شد، و پس از آن کوریائی شمالی از آن (توافقنامه) خارج شد. اگر ما نیز این چنین، یک قدم به جلو و دو قدم به عقب، عمل کنیم به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید. اما اگر به تدریج و با احترام نسبت به منافع یکدیگر —منافع طرفین درگیر مسائل کوریائی شمالی و خلع سلاح هستوی شبه جزیره کوریا- و با احتیاط پیش رویم، در نهایت هدف مورد نظر حاصل خواهد شد.”
رهبر کوریای شمالی دیدار با رئیس جمهور روسیه را “معنادار” توصیف کرد و گفت “بدون شک” خواستار تقویت روابط با روسیه میباشد.
دیدار دوساعته میان رهبران روسیه و کوریای شمالی در حالی صورت گرفت که دومین دیدار کیم جونگ اون با رئیس جمهور دونالد ترمپ که در ماۀ فبروری در هانوی، پایتخت ویتنام صورت گرفته بود، قبل از وقت و بی نتیجه پایان یافت.
پس از دیدار امروز، رئیس جمهور روسیه گفت که او آماده است تا در بارۀ نتایج مذاکراتش با رهبر کوریای شمالی، با دونالد ترمپ صحبت کند.

میر احمد ” خواجه”

فرهنگستان

۲۵٫۰۴٫۲۰۱۹

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*