خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / هنرمندان از مردم می‌خواهند که کشور را ترک نکنند
هنرمندان
هنرمندان

هنرمندان از مردم می‌خواهند که کشور را ترک نکنند

شماری از فعالان جامعۀ مدنی و هنرمندان در کابل، در یک برنامۀ گسترده، پیامدهای مهاجرت‌های غیرقانونی را به‌نمایش گذاشتند.

آنان در این برنامه، با حرکت‌های نمادین، نقاشی‌های روی دیوار و نمایش‌ها، از مردم می‌خواهند که کشور شان را ترک نگویند.

پُشت دیوارهای سنگین امنیتی وزارت مخابرات و فناوری‌های اطلاعاتی، در مرکز شهر کابل، ده‌ها تن گرد آمده‌اند و شماری از آنان، به نصب کاغذها و نیز کشیدن نقش‌هایی بر دیوار، پردختند.

به باور این زنان و مردانِ هنرمند، امروز زمانی‌ست که هنر، در عالم بی‌زبانی، سخن بگوید.

در نقش‌ها و تصویرهایی که بر دیوار دیده می‌شوند، چه‌گونه‌گی مهاجرت شهروندان افغانستان به اروپا، بازتاب یافته‌اند؛ از ترک کشور تا سفر با کشتی، غرق‌شدن در آب‌ها و آیندۀ تاریکی که در انتظار این مهاجران است!

گزیدن راه به مهاجرت، در یک سال اخیر، بزرگ‌ترین چالش در برابر شهروندان افغانستان بوده‌است.

امروز این هنرمندان، بر دیوارها رنگ می‌زنند تا از سیاهی‌هایی هُشدار بدهند که مهاجران، در اخیر این راه، در آن‌ها گُم خواهند شد.

کبیر مکمل، یکی از این هنرمندان می‌گوید: «می‌خواهیم مردم را واداریم که فکر کنند. تنها دربارۀ مهاجرت نه؛ بل هر مساله‌یی که باشد، نخست (قبل از انجام آن) فکر کنند.»

در بخش دیگری از پایتخت، در برابر دانشکدۀ هنرهای دانشگاه کابل هم، گروهی از هنرمندان، چه‌گونه‌گی رفتن به اروپا را از راه‌های غیرقانونی، در نمایشی، نشان دادند.

نمایشی که ده‌ها تماشاگر دارد و بیشتر آنان، بی‌خبر از این نمایش، به حرکات هنرمندانی که یکی شان قاچاق‌بر انسان و دو تن دیگر مهاجر استند، می‌خندند.

هر چند در پایان نمایش، با جان‌باختن یکی از مهاجران در دریا، چهره‌ها دگرگون ‌شدند.

در اخیر این نمایش، با شماری از دانشجویانی که تماشاگر آن بودند، گفت‌وگو ‌کردیم.

حسین سجادی، یکی از این تماشاگران که دانش‌آموختۀ جامعه‌شناسی است، دربارۀ پیامدهای فرار از کشور می‌گوید: «زمانی که این مردم از کشور ما بروند، پس فقر به معضلی مبدل می‌شود، غیر قابل حل!»

برهان‌الدین خلیق، دانش‌آموختۀ خبرنگاری هم به‌این باور است که مهاجرت‌های غیرقانونی، بر بحران موجود در افغانستان می‌افزاید: «مردم افغانستان بیشتر نگران همین پدیده (فرار شهروندان از کشور) هستند و از این مشکل رنج می‌برند.»

رهگذران که نقش‌های روی دیوارها را به تماشا گرفته‌اند؛ تصویرهایی که به آنان هَشدار می‌دهند که با «فرار»، «قرار» به دست نمی‌آید و این سفری‌است پُر از خطرها!

چهارشنبه ۵ جوزا ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Tamim Hamid

طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*