خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / اشرف غنی: فرصت برای رسیدن صلح فراهم شده‌است

اشرف غنی: فرصت برای رسیدن صلح فراهم شده‌است

کابل/۲۶/فرهنگستان
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در پیامی به مناسبت ۲۶ دلو، سی‌ودومین سال‌روز اخراج قشون سرخ شوروی از افغانستان، گفته است که اکنون فرصت ختم جنگ و رسیدن به صلح در این کشور فراهم شده است.
آقای غنی پیام ویدیویی گفته است که فرصت برای صلحی فراهم شده است که در آن نهادهای نظامی و غیرنظامی حفظ و بیشتر از پیش تقویت شود و زنان، جوانان و تمام اقشار مردم از آن بهره‌مند شوند.
به گفته‌ی غنی، هدف از «جهاد برحق» مردم افغانستان این بود که پس از خروج نیروهای شوروی، در افغانستان یک نظام به خواست مردم به میان بیاید تا نهادهای ملی و نظامی را تقویت و از آن حفاظت کند.
رییس جمهور می‌گوید که به دلیل این که خروج نیروهای شوروی از افغانستان مسئولانه نبود و هیچ تدبیری برای آینده‌ی کشور در نظر گرفته نشده بود، افغانستان به یک «جنگ داخلی چندبُعدی» درگیر شد که در نتیجه‌ی آن نیروهای امنیتی، نهادهای ملی و زیربناهای افغانستان از هم پاشید.
آقای غنی تأکید کرده‌است که از درس‌های گذشته باید آموخته شود. او افزوده است: «حالا هم تدبیر، وحدت و یک‌پارچگی ما این نظر را که گفته می‌شود افغانستان به صلح نخواهد رسید، غلط ثابت خواهد کرد. ما به صلح خواهیم رسید به صلح دوامدار و صلحی که در آن عزت هر افغان نهفته باشد.»
با این حال، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز در پیامی به همین مناسبت، ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های جاری در راستای تأمین صلح، زمینه را برای پایان جنگ چهل‌ساله و قطع خشونت‌ها فراهم کند تا مردم افغانستان به آرامش و توسعه دست یابند
آقای عبدالله گفته‌است: «ما از هر اقدام عملی برای تحقق صلح استقبال می‌نماییم و صلح را از هر اولویتی ضرورتر می‌دانیم.»
در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ خورشیدی آخرین سربازان اتحاد جماهیر شوروی پس از نزدیک به ده سال حضور در افغانستان، این کشور را ترک کردند و به جنگی که هزاران سرباز روسی نیز در آن کشته شده بودند، نقطه‌ی پایان گذاشتند.
ارتش سرخ شوروی در ششم جدی سال ۱۳۵۸ به افغانستان حمله کرد و سرانجام در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷ ناگزیر به عقب‌نشینی شد.  جنگ نُه ساله ناشی از حمله شوروی به افغانستان سبب کشته‌ و آواره‌شدن شمار زیادی از افغان‌ها شد.
مدتی پس از خروج شوروی از افغانستان نیز حکومت به رهبری نجیب‌الله که حمایت مسکو را با خود داشت سقوط کرد و افغانستان دچار جنگ داخلی بین احزاب و گروه‌های داخلی شد.
سی‌ودو سال پس از آن روز، رییس‌جمهور غنی درحالی از فرصت برای ختم جنگ و رسیدن به صلح در کشور سخن می‌گوید که میدان‌های نبرد میان نیروهای امنیتی و دفاعی با جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌های مختلف کشور گرم است.
مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه مدتی است که به بن‌بست نسبی رسیده و از هفته‌ها به این طرف هیچ نشست رسمی میان هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف برگزار نشده است.
خبرنگارفرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*