خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / ۲۰۰ تعهد حکومت وحدت ملی در برابر آمریکا

۲۰۰ تعهد حکومت وحدت ملی در برابر آمریکا

۲۰۰ تعهد حکومت وحدت ملی در “سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا” !

در حالیکه دونالد ترامپ در زمان اعلام استراتژی خود در افغانستان اظهار کرد که حمایت امریکا از حکومت افغانستان به مثابه “چک سفیدامضا…” نیست، حکومت افغانستان “سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا” را به امضا رساند.
اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، عصر روز گذشته با حضورداشت هیئتی تحت ریاست شارژدافیر سفارت امریکا در کابل و جنرال نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع، حکم آغاز تطبیق “سند میثاق همکاری‌ها میان افغانستان و امریکا” را امضأ نمود.
در مراسمیکه به‌همین مناسبت در ارگ برگزار گردیده بود و در آن داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، برخی اعضای کابینه و مشاورین ریاست جمهوری نیز حضور داشتند، ابتدا مشاور امنیت ملی افغانستان درخصوص کار کمیته های چهارگانه میان افغانستان و امریکا معلومات ارائه کرد.
وی گفت که کمیته های چهارگانه در عرصۀ حکومتداری خوب، صلح، امنیت و اقتصاد کار خواهند کرد و امروز شروع رسمی برای تطبیق سند میثاق همکاری ها میان افغانستان و امریکا میباشد.
حنیف اتمر اضافه کرد که راهبرد همکاری میان دوکشور بر اساس تعهدات دوجانبه شکل گرفته و افغانستان خود را متعهد به آوردن اصلاحات بنیادی میداند. وی تأکید ورزید که دو کشور مشترکاً در راستای عملی شدن سند این میثاق کار خواهند کرد.
مشاور امنیت ملی افغانستان خاطرنشان کرد که روی معیارها و شاخص ها در رابطه به تعهدات دوجانبه توافق صورت گرفته است و سندی که امضا شده، سبب پیشرفت افغانستان خواهد شد.
در این جلسه، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل و جنرال نیکلسن قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع پیرامون موضوع صحبت کردند و از آغاز کار سند میثاق جدید همکاری ها میان افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا ابراز خرسندی نموده و بر همکاری های مشترک تأکید ورزیدند.
آنها با اشاره به کارکرد حکومت وحدت ملی گفتند که افغانستان به پیشرفت های خوبی دست یافته است که این پیشرفت ها در عرصه های مختلف قابل ستایش میباشد.
داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز در صحبتی گفت که افغانستان آمادۀ همکاری و اجرایی شدن سند میثاق همکاری میباشد و تأکید کرد که کمیته های چهارگانه از جریان کارکردهای شان به مردم گزارش دهند.
در ادامه، رئیس جمهور غنی از کمک و همکاری های ایالات متحدۀ امریکا به افغانستان در عرصه های مختلف تشکر کرده گفت که امریکا دوست بنیادی افغانستان است و دو کشور متعهدانه و با دیدگاه مشترک برای آیندۀ بهتر کار میکنند.
رئیس جمهور افزود: پیام ما به جامعه جهانی پیام اصلاحات است و اهداف عمدۀ ما تعیین معیارها و ایجاد تغییرات مثبت به زندگی مردم ما می باشد که این خواست شهروندان افغانستان است.
وی تصریح داشت که اقدامات ما در چارچوب قانون انجام میشود و قانون اساسی برای حکومت و مردم افغانستان نهایت مهم میباشد. رئیس جمهور بر تطبیق سند میثاق همکاری های دو جانبه افغانستان و امریکا تأکید کرده گفت که برای عملی شدن این سند باید جلسات منظم هماهنگی دایر گردد و همکاری ها به گونۀ دوامدار باشد.
رئیس جمهورمحمداشرف غنی اظهارداشت: تغییراتی که در افغانستان در حال شکل گیری است، افغانستان را به یک کشور مهم در منطقه مبدل خواهد ساخت و ما باید به اثبات برسانیم که فیصله های ما جنبۀ عملی دارد. وی با تأکید گفت که ما چالش های عمدۀ افغانستان از جمله فساد اداری را شناسایی نموده ایم و ارادۀ ما برای مبارزه با این پدیدۀ شوم جدی و همه جانبه میباشد.
قابل ذکر است که میثاق جدید همکاری ها میان افغانستان و امریکا شامل اضافه از ۲۰۰ تعهد دولت افغانستان میباشد. حکومت جهت تطبیق این سند به همه وزارت خانه ها و ارگان های دولتی هدایت داده است تا در مطابقت به تعهدات مندرج در سند متذکره اجراآت نموده و از طریق کمیته های مربوطه گزارش دهند.
ترامپ همچنین در سخنرانی اعلام استراتژی‌اش اظهار کرد: حکومت افغانستان باید بار مسئولیت خود را در زمینه نظامی، سیاسی و اقتصادی به دوش بکشد و مردم آمریکا نیز انتظار دارند تا شاهد اصلاحات، پیشرفت و نتایج واقعی باشند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۴ اگست ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*