خانه / خانواده / زنان / اعتصاب غذایی فعالان زن در آلمان پایان یافت

اعتصاب غذایی فعالان زن در آلمان پایان یافت

کابل/۲۱سنبله/فرهنگستان
تمنا زریاب پریانی، فعال حقوق زنان اهل افغانستان که از ۱۲ روز پیش به این سو در تلاش برای به‌رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان دست به اعتصاب غذا زده بود، روز(سه‌شنبه ۲۱سنبله)، با انتشار بیانیه‌ای پایان اعتصابش را اعلام کرد.
تمنا پریانی در این بیانیه از تمام فعالان حقوق بشر و مبارزانی که در ۱۲ روز گذشته به کارزار او پیوسته و اعتصاب غذا را آغاز کرده بودند، خواست که به منظور آماده شدن برای مبارزات بعدی و مراحل بعدی دادخواهی، به اعتصاب غذایشان پایان دهند.
پریانی در این بیانیه گفت: «مرحله دوم مبارزه ما، تلاش برای یافتن راه‌های حقوقی برای به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان خواهد بود، زیرا کشورهای جهان تاکنون به همین بهانه نبود تعریف صریح از آپارتاید جنسیتی در قوانین بین‌المللی از پذیرش آن خودداری کرده‌اند.»
این فعال حقوق زنان، در آخرین روز اعتصاب غذایش گفت که دولت‌های جهان به این دلیل که عبارت آپارتاید جنسیتی در قوانین بین‌المللی تصریح نشده است، از به‌رسمیت شناختن آن خودداری می‌کنند، اما واضح است که دولت‌های حامی حقوق بشر حتی حاضر و مایل نیستند که به تعهدات حقوق بشری‌شان پایبندی نشان دهند و اقدام‌های جدی علیه طالبان در دست گیرند.
طی آخرین روزهای اعتصاب غذای تمنا پریانی، شماری از سیاستمداران آلمانی به دیدار او رفتند و حتی از او برای سخنرانی در پارلمان ایالت نوردراین وستفالن آلمان دعوت کردند. برایون آیماز، معاون پارلمان این ایالت، به چادری که تمنا پریانی در آن تحصن کرده بود رفت، اما پریانی در پاسخ به دعوت آیماز گفت تا زمانی که پارلمان این ایالت به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان را در دستور کار خود قرار ندهد و در کنار زنان افغانستان نایستد، برای سخنرانی به آنجا نخواهد رفت.
علاوه بر این، گئورگ کلوزمن، رئیس بخش افغانستان و پاکستان وزارت خارجه آلمان، نیز به چادری که پریانی در آن تحصن کرده بود رفت و از او خواست که به اعتصاب غذایش پایان دهد. اما پریانی با رد پیشنهاد او گفت: «آیا دولت آلمان حاضر است آپارتاید جنسیتی در افغانستان را به‌رسمیت بشناسد و اگر این کار نیاز به سازوکار حقوقی دارد، آیا این کشور حاضر است در این زمینه اقدام کند؟»
پریانی در بیانیه پایانی اعتصاب غذایش گفت که نماینده وزارت خارجه آلمان به پرسش‌های او هیچ پاسخی نداده است.
در همین حال، رینا امیری، فرستاده ویژه آمریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، و نیز ریچارد بنت، گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، نیز در تماس‌های تلفنی با تمنا پریانی گفتند که خواسته‌های او را با سازمان ملل و دولت آمریکا در میان می‌گذارند.
علاوه بر این، طی ۱۲ روز گذشته، ده‌ها تن دیگر از فعالان و هنرمندان اهل افغانستان، نیز برای حمایت از تمنا پریانی به شهر کلن آلمان رفتند و با او ملاقات کردند و شماری نیز در شهرهای مختلف جهان گردهمایی‌های اعتراضی برپا کردند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*