خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / یونیسف: افغانستان آلوده‌ترین کشور به مواد منفجره

یونیسف: افغانستان آلوده‌ترین کشور به مواد منفجره

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بار دیگر اعلام کرد که افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان به مواد منفجره است.
یونیسف امروز(سه‌شنبه، ۱۰ دلو) در صفحه ایکس خود نوشته است که این نهاد در سال جاری میلادی برنامه دارد تا سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن از جمله کودکان را درباره‌ خطرات مهمات انفجاری آموزش دهد.
به گفته یونیسف، با آموزش افراد درباره‌ خطرات مهمات انفجاری، آنان می‌دانند که چگونه از صدمات و مرگ ناشی از بقایای مواد منفجره جلوگیری کنند.
امان الله و فاطمه دو فرزند یک خانواده در افغانستان اند که برخی اعضای بدن شان را در انفجار ماین از دست داده‌اند.
امان الله گفت: «ماین را پیدا کردیم و آن را برای یک آهن فروش می‌فروختیم که او نخرید. آن را خانه آوردیم و من و خواهرم زخمی شدیم.»
اختر محمد یکی از اعضای خانواده قربانی ماین گفت: «چند دفعه مراجعه کردیم که ماین این منطقه پاک شود؛ ولی برای ما گفتند که زمین‌ها مانده و نوبت به کوه‌ها نرسیده و از همین خاطر ما فرزندان خود را از رفتن به کوه منع کردیم.»
در چند دهه گذشته، در جریان جنگ‌های داخلی و چریکی هزاران ماین در مناطق مختلف افغانستان کاشته شده و به میزان زیادی از مواد انفجاری منفجرناشده در ساحات مختلف باقی‌مانده است.
ماین‌گذاری و استفاده از ماین‌های دست‌ساز از تکنیک‌های اصلی جنگی طالبان به‌‌عنوان طرف اصلی جنگ در بیست سال گذشته نیز بوده است.
مقام‌های طالبان حتی پس از بازگشت به قدرت از افراد خود برای ماین‌گذاری ستایش کرده‌اند و آن را از مهارت‌های قابل تقدیر خوانده‌اند.

خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*