خانه / خانواده / اطفال / نیاز ۸۰ هزار کودک آواره به غذا، سرپناه و مراقبت‌های صحی در افغانستان

نیاز ۸۰ هزار کودک آواره به غذا، سرپناه و مراقبت‌های صحی در افغانستان

کابل/۱۲اسد/فرهنگستان
سازمان جهانی نجات کودکان در دو ماه گذشته، از آوره شدن  ۸۰ هزار کودک در افغانستان که به غذا، سرپناه و مراقبت‌های صحی نیاز دارند، خبر داده است.
در اعلامیه‌ای که روز (دوشنبه ،۱۱ اسد) از سوی سازمان جهانی نجات کودکان نشر شده، آمده است که صدها هزار کودک دیگر در افغانستان، به دلیل کمبود غذا و خشک‌سالی، در اردوگاه‌ها، در معرض سوءتغذیه‌ی شدید قرار دارند.
در اعلامیه، به نقل از گزارش سازمان ملل متحد، آمده است که در دو ماه گذشته، دست‌کم ۱۳۰ هزار نفر در افغانستان مجبور به ترک خانه‌های شان شده اند که ۶۰ درصد آن‌ها را کودکان تشکل می‌دهد و در مجموع، ۳۶۲ هزار کودک در ۱۲ ماه گذشته در افغانستان آواره شدند.
سازمان جهانی نجات کودکان، گفته است که در حال حاضر، ۵٫۷ میلیون کودک زیر پنج سال در معرض گرسنگی قرار دارند و افغانستان دومین کشور در جهان است که بیش‌ترین افراد گرسنه در آن حضور دارند. این سازمان، افزوده است که احتمال این نیز وجود دارد که نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان، از سوءتغذیه رنج ببرند.
کریس نیماندی، مسؤول بخش افغانستان سازمان نجات کودکان، گفته است: «هزاران کودکی که در چند ماه گذشته، مجبور به ترک خانه‌های شان شدند، واضع‌ترین نشانه‌ی فاجعه‌بار بودن شدت درگیری‌های اخیر بر کودکان افغانستان است.»
به گفته‌ی آقای نیماندی، در کنار وضعیت وحشت‌ناک کودکان در اردوگاه‌ها، در این اواخر، جان باختن و زخمی‌شدن کودکان در درگیری‌ها نیز افزایش یافته است.
او افزوده است: «این باید زنگ خطری برای جامعه‌ی جهانی باشد تا سرمایه‌گذاری خود در افغانستان را در آینده ادامه دهد.»
مسوؤل بخش افغانستان سازمان جهانی نجات کودکان، از طرف‌های درگیر خواسته است که خشونت‌ها را متوقف کرده و از جان غیرنظامیان، به ویژه‌ی کودکان محافظت کنند و به تعهدات خود طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند.
خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*