خانه / خانواده / زنان / یوناما: طالبان به محدودکردن حقوق زنان ادامه می‌دهند

یوناما: طالبان به محدودکردن حقوق زنان ادامه می‌دهند

کابل/۲۶سرطان/فرهنگستان
سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته‌است که طالبان به محدودکردن حقوق زنان و دختران ادامه می‌دهند و این محدودیت‌ها در حال افزایش است.
یوناما ام‌‌روز (دوشنبه، ۲۶ سرطان) با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی، به موارد مختلف از محدودیت‌های جدید بر حقوق زنان اشاره کرد.
در گزارش آمده است که وزارت صحت عامه‌ی طالبان در سوم ماه می، تنها به دانشجویان مرد اجازه‌ی اشتراک در آزمون «اکمال تخصص» را داد و این محدودیت بر ممنوعیت تحصیل دختران در رشته‌ی طب و در عموم در دانشگاه‌ها افزوده شد.
یوناما گفته است که پولیس طالبان در راستای تطبیق محدودیت‌ها بر سفر زنان، در اول ماه می دو کارمند زن یک مؤسسه‌ی بین‌المللی را از یک میدان هوایی به‌دلیل سفر بدون محرم، بازداشت کردند.
در گزارش آمده است که مأموران استخبارات طالبان در سوم ماه جون سال جاری میلادی یک زن قابله را در حالی‌که به محل کارش در حرکت بود، بازداشت و از او در مورد کار با یک مؤسسه‌ی غیردولتی بین‌المللی تحقیق کردند.
براساس این گزارش، این زن مدت پنج ساعت در بازداشت استخبارات طالبان بوده و آنان او را تهدید کرده بودند که اگر به کارش ادامه دهد، کشته خواهد شد.
در گزارش سازمان ملل همچنین آمده که مأموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌تاریخ ۱۹ ماه جون یک زن را در ولایت بامیان لت‌وکوب نموده و از پارک عمومی بیرون کشیدند.
این نهاد افزوده که در این دو ماه مواردی را ثبت کرده است که طالبان در امور مؤسسات غیردولتی تحت اداره‌ی زنان یا مؤسسه‌های غیردولتی‌ای که زنان را استخدام می‌کنند، مداخله کرده‌اند.
همچنان در این گزارش آمده که مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان اموال یک مؤسسه‌ی غیردولتی را به‌دلیل این‌که توسط یک زن اداره می‌شد ضبط کرده‌اند و وزارت اقتصاد این گروه جواز دو مؤسسه‌ی غیردولتی دیگر را به‌دلیل حضور کارمندان زن در دفترهای‌شان لغو کرده‌اند.
یوناما در گزارش خود گفته است که محدودیت‌های شدید بر زنانی که کارمند سازمان‌ ملل متحد بودند، فعالیت‌های این سازمان را متأثر ساخته است.
این نهاد گفته‌است که به استثنای تعدادی محدود، تمام کارمندان داخلی یوناما، چه زن و چه مرد، از ۱۵ ماه اپریل به این‌سو از خانه کار می‌کنند.
از سویی هم، اداره‌ی ملی امتحانات که تحت مدیریت طالبان است، ام‌روز اعلام کرده است که در آزمون کانکور امسال تنها پسران شرکت می‌کنند.
پیش‌بینی می‌شد که ممکن است دختران در کانکور اشتراک نتوانند، چون طالبان دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بسته کرده‌اند. همین‌طور مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند.
گروه طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان یکی ازارتجاعی ترین دولت‌های جهان را به‌ویژه در رابطه با حقوق زنان روی کار آورد. رژیم جدید قوانین سخت گیرانه تری را بر زنان تحمیل کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*