خانه / خانواده / اطفال / کمک یونیسف به بیش از ۱.۲ میلیون کودک افغانستان در ماه گذشته

کمک یونیسف به بیش از ۱.۲ میلیون کودک افغانستان در ماه گذشته

کابل/۱۵جوزا/فرهنگستان
صندوق جهانی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) در ماه گذشته بیش از ۱.۲ میلیون کودک را در افغانستان تحت پوشش برنامه‌های آموزشی، آگاهی‌دهی و بهداشتی قرار داده است.
یونیسف ام‌روز (دوشنبه، ۱۵جوزا) با نشر گزارش ماهانه‌اش گفته است که با وجود محیط عملیاتی چالش برانگیز، یونیسف به ۵۷۳هزار و ۳۸۸ کودک که ۵۹ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند، از طریق ۱۷هزار ۸۵۶ صنف آموزشی مبتنی بر جامعه در ۳۰ ولایت، خدمات آموزشی ارایه کرده است.
یونیسف گفته است: “از ۴۰۱هزار و ۴۴۹ کودک به شمول ۳۸ درصد دختران، از طریق توزیع مواد آموزشی و کتاب‌های درسی در ماه اپریل حمایت کرد. در حال حاضر نه میلیون جلد کتاب درسی توزیع شده است، شش میلیون کتاب دیگر در انبارهای ولایتی موجود است و پنج میلیون متباقی نیز تا پایان جون توزیع خواهد شد”.
همچنان این ادارۀ ملل متحد گفته است که از ابتدای سال تا پایان ماه اپریل دوهزار و ۳۲۵ صنف جدید آموزشی در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کرده است.
یونیسف قبلاً گفته بود که تا پایان سال روان میلادی، تعداد صنوف درسی در مکاتب روستایی افغانستان را با حمایت برخی از نهادهای مددرسان بین‌المللی به ۲۱ هزار افزایش خواهد داد.
همچنان در گزارش آمده‌است که ۶۱۷ هزار و ۹۱۹ کودک و مراقب کودک، از جمله ۸۸۲ کودک دارای معلولیت، طیف وسیعی از خدمات حفاظت از کودکان از جمله حمایت اداری، آموزش خطرات مربوط به مواد منفجره، سلامت روانی و حمایت روانی – اجتماعی را طی ماه گذشته دریافت کردند.
این گزارش نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون و ۲۹۷ هزار کودک صفر تا ۵۹ ماهه از نظر سوتغذیه حاد از طریق مراکز بهداشتی سیار و ثابت معاینه شدند که از این تعداد ۴۸هزار و ۸۰۵ کودک که ۴۶ درصد شان را دختران تشکیل می‌دهند، برای درمان بستری شدند.
آمار یونیسف نشان می‌دهد که از ابتدای سال روان میلادی تا اکنون بیش از ۲۱۰ هزار کودک مبتلا به سوتغذیه حاد شدید در بیش از ۳۲۰۰ مرکز بهداشتی تحت حمایت خدمات تغذیه‌ای قرار گرفته اند.
همچنان این صندوق گفته است که با وجود بازگشایی مکاتب در سال جدید تعلیمی، ممنوعیت آموزش برای دختران بالاتر از صنف ششم همچنان ادامه دارد و هنوز در مورد از سرگیری آن هیچ نشانه‌ای وجود ندارد.
یونیسف گفته است که از طریق کارکنان، توسعه‌دهندگان تخنیکی و شرکایش به نظارت بر وضعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم ادامه می‌دهد.
گزارش گفته است که با وجود چالش‌های مداوم در آموزش دختران، یونیسف از نه‌هزار و ۶۸۶ دختر حمایت کرده و این شامل یک‌هزار و ۶۸۶ دختری نیز می‌شود که از طریق صنوف آموزش مبتی بر جامعه دروس دوره متوسطه را فرا گرفته اند.
این در حالی است که در مناطق گرمسیر افغانستان از جمله ننگرهار آزمون مکاتب پایان یافت. شماری از دخترانی که صنف ششم را به پایان رساندند با نشر ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی از اینکه نمی‌توانند دروس شان را ادامه بدهند، با چشمان اشک‌بار انتقاد کردند.
آنان گفته اند که هیچ کسی به فکر آیندۀ دختران نیست و از حکومت طالبان خواستند که دروازه مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران باز کند.
هیدر بار، مسوول بخش زنان و حقوق بشر در دیدبان حقوق بشر گفته است: “چقدر شرم‌آور است که فارغ‌التحصیلی از صنف ششم را به عزاداری دختران تبدیل کنیم”.
با این حال، یونیسف افزوده که در ماه اپریل به یک‌هزار و ۱۷۸ دانش‌آموز دختر، زمینه آموزش تدریس پیش از خدمت و هنگام خدمت را در مناطق مرکزی، شرقی و غربی افغانستان فراهم کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*