خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / وقوع زمین‌لرزه‌های قدرتمند در هرات

وقوع زمین‌لرزه‌های قدرتمند در هرات

کابل/۱۵میزان/فرهنگستان
دفتر والی ولایت هرات می‌گوید که زمین‌لرزه‌‌های پی‌هم در شهر و ولسوالی‌های این ولایت، خسارات «هنگفت» جانی و مالی برجای گذاشته است.
موسا اشعری، رییس اداره مبارزه با حوادث طالبان در هرات شمار زخمیان را نیز ۳۰۰ نفر اعلام کرده است‌.
برخی منابع آمار تلفات را بیشتر می‌دانند که با این حال احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد.
پیشتر دفتر والی طالبان در هرات جان‌باختن ۲۵ نفر از جمله هشت کودک را تأیید کرده بود.
نثار احمد الیاس، سخن‌گوی والی طالبان در هرات افزود که تمام‌ ادارات و تیم‌های نجات برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان دست به کار شده‌اند.
یکی از خبرنگاران محلی هم پیشتر گفته بود که آمبولانس‌ها از شهر هرات به سمت ولسوالی زنده‌جان که مرکز زمین‌لرزه گفته می‌شود، اعزام شده است. به گفته او، در ولسوالی‌های غوریان و گلران نیز احتمال تلفات وجود دارد.
سازمان جهانی صحت هم اعلام کرده است که برای حمایت از درمان زخمیان، دارو و تجهیزات پزشکی به شفاخانه‌های هرات فرستاده است. این سازمان افزوده است که از انبارش در صورت نیاز امکانات صحی بیشتر می‌فرستد.
سفارت ایران در کابل نیز برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده است.
زمین‌لرزه نخست حوالی ساعت ۱۱ پیش از چاشت ام‌روز(شنبه، ۱۵میزان) با قدرت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ولسوالی زنده جان هرات رخ داده است
مرکز لرزه‌نگاری امریکا چندین پس‌لرزه‌ای نسبتا شدید با مقیاس‌های ۵.۵، ۶.۳، ۴.۷ و ۴.۹ را نیز ثبت کرده است. آخرین پس لرزه ساعت ۲:۱۴ پس از چاشت با قدرت ۴.۹ درجه ریشتر رخ داده است.
خبرنگاران محلی گزارش می‌دهند که وقوع زمین‌لرزه‌های پی‌هم در هرات باعث وحشت ساکنان این ولایت شده است.
تصاویری دریافتی نشان می‌دهند که انبوهی از افراد در نزدیک مسجد جامع شهر هرات تجمع کرده‌اند. به گفته خبرنگاران، ساکنان هرات نگران پس لرزه‌ها است.
گفته می‌شود که این زمین‌لرزه‌ها در ولایت‌های فراه و بادغیس در هم‌جواری هرات نیز خسارات برجای گذاشته است؛ اما آماری در دست نیست.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*