خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / واکنش‌ها به مسمومیت دختران دانش‌آموز در سرپل

واکنش‌ها به مسمومیت دختران دانش‌آموز در سرپل

کابل/۱۷جوزا/فرهنگستان
نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان از مسمومیت دختران دانش‌‌آموز در سانچارک سرپل عمیقاً ابراز نگرانی کرده و خواستار بررسی این مسمومیت و حفظ امنیت کودکان شده است.
توماس وِست، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور افغانستان صبح ام‌روز (چهارشنبه، ۱۷ جوزا) در توییتی نوشته است: «افغان‌ها بدون ترس و محدودیت مستحق تحصیل هستند».
این در حالی‌ست که اوایل این هفته حدود ۸۰ دانش‌آموز دختر و آموزگار زن در دو مکتب دولتی ابتداییه در منطقه «آب کلان» ولسوالی سانچارک ولایت سرپل مسموم شده‌اند.
مسئولان محلی طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها مسمومیت این دختران را تأیید کرده‌اند؛ اما چگونگی پیشامد این مسمومیت تاکنون روشن نیست.
طبق ادعای تأییدنشده، شب قبل از مسمومیت دانش‌آموزان و آموزگاران، تعدادی افراد مسلح ناشناس غیربومی در منطقه دیده شده و خودشان را اعضای طالبان معرفی کرده بودند. این افراد گفته‌اند که به‌خاطر امنیت آمده‌اند.
یک منبع می‌گوید که طبق چشم دید مردم محل، کتاب‌های حاضری دو مکتبی که دانش‌آموزان و آموزگاران آنها مسموم شده، نیز پاره شده‌اند.
ثریا پیکان، فعال حقوق زن گفت: «طالبان مسوولیت دارد تا زمینه‌های درس و تعلیم دختران را از دیدگاه امنیتی، این‌ها مساعد سازد و کوشش کند که مکتب‌ها، کانون علم و دانش در سراسر افغانستان مصوون باشد.»
اتحادیه اروپا و صندوق حمایت از کودکان سازمان مل خواستار بررسی این موضوع شده‌اند. نبیله مَصر الی، سخن‌گوی روابط خارجی اتحادیه اروپا دیروز (سه‌شنبه، ۱۶ جوزا) با نشر یک اعلامیه، مسمومیت دانش‌آموزان دختر و آموزگاران زن در ولایت سرپل را «یک جنایت شنیع» خوانده است.
در حال حاضر به‌دلیل محدودیت طالبان، تنها دختران دانش‌آموز بخش ابتداییه مکاتب اجازه آموزش دارند. دختران بالاتر از صنف ششم پس از حاکمیت طالبان نتوانسته‌اند به مکتب بروند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*