خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / واصف باختری شاعر و پژوهش‌گر نامدار زبان فارسی درگذشت

واصف باختری شاعر و پژوهش‌گر نامدار زبان فارسی درگذشت

کابل/۲۹سرطان/فرهنگستان
محمدشاه واصف باختری، شاعر، نویسنده و مترجم شناخته‌شده‌ی افغانستان و پژوهشگر حوزه‌ی زبان و ادبیات زبان فارسی به عمر ۸۱ سالگی درگذشت.
ثریا باختری، همسر آقای باختری گفت که او پس از تحمل سال‌ها بیماری شب گذشته در بیمارستانی در کالیفرنیای آمریکا درگذشت.
منیژه باختری، دختر واصف باختری در یک یادداشت کوتاه در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود نگاشته‌است: «استاد واصف باختری، پدر ما، پیر ما، دانای ما، جان ما، جهان ما، دیشب به ابدیت پیوست.»
در پیام خانم باختری آمده است: «در روزهای پایانی عمر، برایش لالایی و شعر خواندیم و دست‌های رنجورش را نوازش کردیم.»
به گفته کارشناسان ادبیات، واصف باختری در نیم قرن گذشته از شمار تاثیرگذارترین و مهمترین شاعران افغانستان بوده است. برخی از پرآوازه‌ترین شاعران معاصر افغانستان مثل قهار عاصی، پرتو نادری و حیدری وجودی، همواره از استادی واصف باختری در شعر و سخن گفته‌اند.
احمدضیا رفعت، استاد دانشگاه کابل، در صفحه فیسبوک خود واصف باختری را «خورشید شعر نو افغانستان» توصیف کرده و از «غروب» وی خبر داده است.
واصف باختری در ۲۴ ماه حوت سال ۱۳۲۱ خورشیدی در شهر مزارشریف ولایت بلخ به دنیا آمد.
آقای باختری از رشته زبان و ادبیات دانشگاه کابل سند لیسانس و از رشته تعلیم و تربیه دانشگاه کلمبیای امریکا سند ماستری داشت.
واصف باختری در میزان ۱۳۵۷ زندانی شد و در جدی سال ۱۳۵۸ از زندان رها شد و دو باره تا سال ۱۳۶۱ به حیث ویراستار در ریاست تألیف و ترجمۀ وزارت معارف به کارش ادامه داد.
همچنین از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۴ در اتحادیۀ نویسنده‌­گان افغانستان در سمت‌­های سردبیر بخش شعر، مدیر مسؤول مجلۀ ژوندون و منشی دارالانشای اتحادیه کار کرد. او همچنان در طول این سال‌‌ها در آموزشگاه اتحادیۀ نویسنده‌گان افغانستان تدریس می‌کرد.
گفته می شود که از آقای باختری بیشتر از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های سرایش و ترجمه شعر در وزن‌های کلاسیک، نیمایی و آزاد و مقالات فلسفی، پژوهش‌های ادبی و فلسفی، ترجمه شعر، ترجمه مقالات فلسفی و ادبی و صدها مقاله چاپ شده است.
واصف باختری سال‌ها عضو گروه دبیران بنیاد فرهنگ افغانستان، عضو گروه رهبری کانون حکیم ناصر خسرو، عضو شورای مرکزی انجمن فرهنگی خوشحال‌خان و عضو هیئت رییسۀ اتحادیۀ ژورنالیستان افغانستان بوده است.
به نوشته اکرام اندیشمند، هفت عرس مولینا جلال‌الدین محمد و شش اجلاس عمومی کانون حکیم ناصر خسرو به ریاست او برگزار شده و بیشتر اسناد اساسی، پیام‌ها و آیین‌نامه‌های انجمن نویسنده‌گان افغانستان را او نوشته و آیین‌نامۀ بسا از کانون‌های فرهنگی به وسیلۀ او نگارش یافته اند.
واصف باختری به زبان‌های انگلیسی و عربی آشنایی داشت. وی از زبان انگلیسی مقاله‌ها و شعرهای فراوانی را به فارسی برگردان کرده و نیز شماری از شعرها و داستان‌های فارسی را به انگلیسی ترجمه کرده است. شماری از شعرهای او به زبان‌های انگلیسی، روسی، چکی و آلمانی نیز برگردان شده‌اند.
قدرت آثار او در غزل‌سرایی به غزلیات ملک الشعرا بهار و در شعر نو به شعرهای مهدی اخوان‌ثالث، دو شاعر بزرگ زبان فارسی در ایران، پهلو می‌زند.
واصف باختری از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۰ در پاکستان زنده‌گی می‌کرد و از سال ۱۳۸۰ بدینسو در ایالت کالیفرنیای امریکا زندگی می کرد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*