خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / نگرانی مهاجران افغان از عدم همکاری پاکستان برای تمدید ویزا

نگرانی مهاجران افغان از عدم همکاری پاکستان برای تمدید ویزا

کابل/۷قوس/فرهنگستان
شماری از مهاجران افغانستان در پاکستان می‌گویند که حکومت این کشور در زمینه تمدید ویزا با شهروندان افغانستان همکاری نمی‌کند.
محمد حلیم ۴۵ ساله همراه با خانواده ۹ نفری خود به تازگی از پاکستان به کابل برگشت داده شده است.
او می‌گوید که از بهر ناامنی‌ها و چالش‌های اقتصادی در تخار در سال ۲۰۲۰ میلادی کشور را به مقصد پاکستان ترک کرد؛ اما اکنون که از پاکستان به کشور اخراج شده با چالش‌های گوناگون روبرو است.
محمد حلیم گفت: «واقعاً نگرانی بیش از حد است. من که تخار می‌روم، نه هیزم نه خوراکه دارم. حداقل شش ماه را خوراک داشته باشم. تخار را اگر کسی بلد باشد باید شش ماه را خوراک داشته باشی سه ماه بهار و سه ماه زمستان را.»
عبدالقدوس، مهاجر اخراج شده از پاکستان گفت: «خواست ما از دولت این است که برویم به جای خود به ولایت خود مزار شریف. برای ما زمینه کار فراهم شود. جای بود و باش نداریم. نی خانه داریم نی چیزی داریم.»
حسیب‎الله وفاقر، سخنگوی شورای مهاجرین افغان مقیم پاکستان گفت: «پولیس به شکل جدی به تعقیب مهاجرین هستند که از تاریخ اسناد ویزا شان گذشته. آنان به خانه‌ها سر می‌زنند و در چک پوست‌ها مردم را پی‌گیری می‌کنند و افراد که اسناد قانونی یعنی ویزا شان تاریخ‌اش گذشته باشد، آنان را دیپورت می‌کنند.»
در همین حال برخی از رسانه‌های پاکستانی از برگزاری نشستی از سوی دادگاه عالی این کشور در اول ماه دسمبر به هدف بررسی مسایل مهاجران افغان در پاکستان، خبر می‌دهد.
به گفته رسانه‌ها، برای بررسی این عریضه یک هیات نیز به رهبری سردار طارق مسعود، قاضی ارشد دادگاه عالی پاکستان و همچنان یحیی آفریدی و عایشه ملک، دو قاضی دیگر این دادگاه تعیین شده است.
این عریضه را شماری از رهبران سیاسی پاکستان و فعالان حقوق بشر از جمله افراسیاب ختک، محسن داور، فرصت‌الله بابر، ایمان زینب مزاری، سناتور مشتاق احمد، آمنه مسعود جنجوعه، محمد جبران ناصر، احمد شبر، عمران شفیق و شماری دیگر برضد تصمیم حکومت موقت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغان از آن کشور ثبت کرده‌اند.
در این عریضه تصمیم اخراج مهاجرین افغان که از چندین دهه به این سو در پاکستان بسر می‌برند، خلاف قانون و غیرانسانی خوانده شده است.
اما طالبان می‌گوید که در این راستا خواستی از این کشور ندارد و خواهان برگشت تمامی مهاجران افغان از پاکستان هستند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی به طلوع نیوز گفت: «ما امیدوار هستیم انشاالله آماده‌گی وجود دارد و امیداور هستیم که مهاجرین به کشور خود بیایند و بهتر از آنجا زندگی کنند. آنجا هم مشکلات خود را داشتند. به کشور عودت بکنند این جا ارزانی است، امنیت است و کوشش می‌کنیم برایشان کار هم فراهم شود و سرپناه هم صورت بیگیرد.»
هرچند در ابتدا دادگاه عالی پاکستان این عریضه را رد کرده بود، اما پس از آن که محسن داور، رئیس جنبش دیپلماتیک ملی و عضو پارلمان پاکستان در دیدارش با یحیی افریدی، قاضی دادگاه عالی پاکستان خواستار توقف روند اخراج مهاجران افغان شد دادگاه عالی پاکستان تعهد کرد که در این باره بحث خواهد کرد.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*