خانه / خبرها / زمینه تغییر نظام سیاسی در کشور باید فراهم گردد

زمینه تغییر نظام سیاسی در کشور باید فراهم گردد

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می گوید که دولت افغانستان باید زمینه را برای تغییر نظام سیاسی در کشور فراهم سازد.
به گزارش خبرگزاری جمهور؛ عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی که امروز یک شنبه (۱۴سنبله) در نشست اختتامیه بورد مشترک نظارت و انسجام کشورهای کمک کننده در نشست بروکسل، در کابل صحبت می کرد، بر تغییر نظام سیاسی در کشور تاکید ورزید.
آقای عبدالله گفت، برای تغییر نظام سیاسی و فراهم سازی زمینه برگزاری لویه جرگه قانون اساسی باید روند اصلاح نظام انتخابات و مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور تسریع یابد.
این در حالی است که تا هنوز طرح تعدیلی قانون جدید انتخابات که چندی پیش از سوی کابینه تایید شد، تاهنوز توشیح نشده است.
گفته می شود که سیستم انتخابات تک کرسی مانع توشیح این طرح جدید است. بسیاری از مقام های سیاسی و نهادهای مدنی از جمله معاون دوم ریاست جمهوری با این طرح مخالف اند.
رییس اجراییه حکومت در مورد برنامه های اصلاحی حکومت می گوید که اصلاحات در حکومت یک پروسه تدریجی است که از چند سال به این سو ادامه دارد.
آقای عبدالله بیان داشت: “در قسمت حکومت داری خوب جامعه جهانی باید برنامه نهاد سازی را در افغانستان حمایت کند تا نهادهای پالیسی ساز و اجرایی تفکیک شده و خدمات بهتر برای مردم ارائه شود”.
او در بخشی از سخنان خود گفت که سکتور خصوصی نقش عمده را در ایجاد کار و مبارزه با فقر زدایی و بیکاری در کشور بازی می کند و برای رشد و انکشاف اقتصادی کشور به این بخش بیشتر توجه خواهد شد.
از سوی هم، اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان گفت: “گزارشی که ما در نشست امروز ارائه کردیم مورد رضایت طرف های کمک کننده در افغانستان قرار گرفت و این مساله کار را در نشست بروکسل و کسب قناعت کشورهای عضو ناتو برای ادامه کمک های شان در یک سال آینده آسان تر می سازد”.
آقای حکیمی افزود، دولت افغانستان در خصوص جلب کمک های جامعه جهانی به ویژه ناتو ۴۰ مورد تعهد از جمله در راستای حقوق بشر، اصلاحات در قوانین، مبارزه با فساد و رسیدن به رفاه اقتصادی داده است که کارهای زیادی در این زمینه ها انجام شده است.
تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل در کابل نیز گفت که دولت افغانستان در راستای انجام تعهدات خود کارهای را انجام داده و روند اصلاحی در حالت پیشرفت قرار دارد.
آقای یاماموتو افزود: “تلاش ها و کارهای انجام شده به شکل نسبی قابل قبول است ولی ما از اراده رهبران حکومت در انجام تعهدات اصلاحی اطمینان داریم و این چیزیست که ادامه کمک های جامعه جهانی را نیز تضمین می کند”.
قرار است تا یک ماه دیگر نشست بروکسل به منظور ادامه تعهدات مالی کشورهای عضو ناتو به افغانستان برگزار شود.
در صورت که انجام برنامه های اصلاحی دولت افغانستان بتواند قناعت کشورهای عضو ناتو را بدست آورد، آنان کمک های ملکی شان را تا یک سال دیگر به افغانستان تمدید خواهد کرد.
عبدالله امینی- کابل

منبع : خبر گزاری جمهور

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*