خانه / خانواده / زنان / زنان معترض: طالبان انعطاف‌پذیر نیستند

زنان معترض: طالبان انعطاف‌پذیر نیستند

گروهی از زنان و دختران اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی در پیوند به نشست چند روز آینده‌ی سازمان ملل متحد در دوحه، می‌گویند که طالبان انعطاف‌پذیر نیستند و جهان باید از بدیل حکومت طالبان در افغانستان حمایت کنند.
در اعلامیه‌ی این گروه از زنان که امروز (شنبه، ۲۸ دلو)، یک روز قبل از نشست دوحه منتشر شده، آمده است که با وجود تلاش‌های فروان ملی و بین‌المللی و سرازیرشدن میلیون‌ها دالر کمک در بیشتر از دو سال گذشته، کاملا روشن شده که طالبان قابل تغییر و انعطاف نیستند و به ابتدایی‌ترین حقوق انسانی و بشری شهروندان کشور و به ویژه زنان و اقوام آسیب‌پذیر احترام نمی‌گذارند.
«جنبش شنبه‌های ارغوانی» تأکید کرده است که تجربه‌ی حاکمیت گروه طالبان در دور نخست و دوونیم سال گذشته ثابت می‌سازد که این گروه توانایی تعامل با مردم افغانستان و جامعه‌ی جهانی را ندارد.
این جنبش افزوده است که طالبان با تبدیل افغانستان به پایگاه تروریستان بین‌المللی بزرگ‌ترین تهدید امنیتی برای منطقه و جهان نیز هستند.
با این‌حال و به‌گفته‌ی «جنبش شنبه‌های ارغوانی»، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) بدون توجه به واقعیت‌های عینی جامعه، سیاست سفید‌نمایی طالبان را در پیش گرفته است و به‌دنبال تعامل بیشتر با این گروه است.
در اعلامیه‌ی این جنبش آمده است که تعامل و دعوت طالبان در نشست‌های سازمان ملل متحد به این گروه جرأت بیشتر می‌دهد تا بدون ترس از پی‌گرد، محدودیت‌ها را شدید کند.
اعلامیه گفته است که گروه طالبان به‌طور سیستماتیک مرتکب«جنایت علیه بشریت» و «آپارتاید جنسیتی» شده و در حاکمیت این گروه«نسل کشی هزاره‌ها» عادی‌سازی و تعصبات قومی، زبانی، مذهبی به‌صورت نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.
اعلامیه افزوده که اقدامات اخیر طالبان در زمینه‌ی اختطاف[بازداشت] گروهی زنان و دختران هزاره و تاجیک به دلیل عدم رعایت پوشش مورد نظر طالبان در چندین ولایت کشور، مصداق بارزی از اقدامات وحشتناک ضدبشری دیگر این گروه است که احساسات جمعی جامعه را «جریحه‌دار» کرده است.
مریم معروف آروین، مسوول عمومی جنبش شنبه‌های ارغوانی در این مورد می‌گوید که حضور نمایندگان گروه«تروریستی» طالبان که طی دو دهه‌ی اخیر از هیچ جنایتی در برابر مردم افغانستان دریغ نکردند، در نشست آینده به میزبانی سازمان ملل متحد، یک عمل شرم‌آور و ننگین است.
مبارکه اکبری، عضو دیگر این جنبش هم در این مورد می‌گوید که گروه طالبان طی دوسال«حاکمیت استبدادی» خود حقوق بشری زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی را به‌گونه‌ی گسترده نقض کرده است.
او از سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی می‌خواهد که به‌جای باج‌دهی و سفیدنمایی از جنایات طالبان، از بدیل حکومت این گروه که مبتنی بر اراده‌ی مردم افغانستان باشد، حمایت کنند.
دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان قرار است در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.
در این نشست موارد تعامل منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر جامعه‌ی جهانی با افغانستان بحث می‌‌شود و نمایندگان ویژه‌ی کشورها پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» را بررسی و در مورد تعیین نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان رایزنی می‌کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*