خانه / فرهنگ و هنر / کتابخانه فرهنگستان / نشر دفتر شعر “باران و باور”، اثر استاد محمّداسحاق ثنا

نشر دفتر شعر “باران و باور”، اثر استاد محمّداسحاق ثنا

این دفتر شعر با ویراستاری دکتر سیّدمحمّدعالم لبیب (Alem Labib) و مقدّمهٔ آقای جلال‌الدّین قیامی (Jalaluddin Qiami) به اهتمام  صالح محمد خلیق در ۶۸ صفحه به قطع رقعی با شماره‌گان ۵۰۰ نسخه در زمستان سال روان (۱۴۰۲) هجری خورشیدی در بلخ چاپ شده و دربرگیرندهٔ ۳۹ غزل، ۴ رباعی و ۲ دوبیتی به زبان‌های پارسی دری و تورکی اوزبیکی است.

استاد محمّداسحاق ثنا فرزند حاج محمّدنبی در سال ۱۳۲۸ خورشیدی شهرستان اندخوی ولایت فاریاب زاده شده است. وی دورهٔ دانش‌آموزی را در زادگاه خود و در کابل و آموزش‌های عالی را در دارالمعلّمین عالی کابل سپری کرد و سال‌ها کارمند وزارت آموزش و پرورش افغانستان و نیز آموزگار بود. سپس به پاکستان مهاجرت کرد و مدّت ۱۳ سال در اسلام‌آباد در یک دبیرستان خصوصی وظیفهٔ تدریس را به پیش می‌بُرد و از سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر ونکوور کشور کانادا زیست دارد.
استاد ثنا از سال‌ ۱۳۴۳ بدین‌سو شعر می‌سراید و تا کنون ده دفتر شعر از وی به چاپ رسیده است.

دفتر شعر «چیرای چرواغی» (چهارباغ زیبا)، اثر جلال‌الدّین قیامی منتشر شد

این اثر ارزش‌مند با ویراستاری و مقدّمۀ دانش‌مند، شاعر و ادبیّات‌شناس کشور، جناب دکتر سیّدمحمّدعالم لبیب (Alem Labib)، برگ‌آرایی و طرّاحی پشتی توسّط صبغت‌الله اینان، به اهتمام صالح محمد خلیق به تازه‌گی در جدی/ دی سال روان (۱۴۰۲) هجری خورشیدی، در ۲۸۹ صفحه به قطع رقعی با شماره‌گان ۵۰۰ نسخه در چاپ‌خانۀ صورت‌گر در بلخ به چاپ رسیده و دربرگیرندۀ مقدّمه‌هایی از سرایندۀ این دفتر و نیز دکتر سیّدمحمّدعالم لبیب و ۳۳ غزل، ۲ قصیده، ۲ مخمّس، ۷ قطعه، ۱۲ رباعی، ۷ دوبیتی و ۱ مثنوی به زبان تورکی اوزبیکی با خطّ عربی و خطّ لاتین و ۱۱ غزل، ۲ قصیده، ۵ قطعه، ۱۱ رباعی و چند بیت به زبان پارسی دری است.

جلال‌الدّین قیامی فرزند قاری قیام الدّین در ۱۶ حمل/ فروردین ۱۳۶۰ در شهرستان اندخوی ولایت فاریاب به جهان آمد. در مدرسهٔ  دارالحفاظ اندخوی و مؤسّسهٔ تربیّهٔ معلّم اندخوی دانش آموخت و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ در دبیرستان‌های قاضی بابا مراد و ابومسلم اندخوی آموزگار بود و سپس در نهادهای بیرونی و غیر دولتی کار کرد و از اواخر سال ۱۳۹۴ بدین‌سو در کشور نروژ  به سر می‌بَرَد.

صالح محمد خلیق

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*