خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / نامه‌ی دختران دانش‌آموز به رهبران جهان: هیچ امیدی برای بازگشایی مکاتب نیست

نامه‌ی دختران دانش‌آموز به رهبران جهان: هیچ امیدی برای بازگشایی مکاتب نیست

کابل/۲۸سنبله/فرهنگستان
دانش‌آموزان دختر افغانستان در یک نامه‌ی سرگشاده از سازمان ملل متحد و رهبران کشورهای جهان خواسته‌اند که برای بازگشایی مکاتب دخترانه، اقدامات عملی و فوری انجام دهند.
این نامه روزگذشته (دوشنبه، ۲۷ سنبله) از سوی هزار دختر دانش‌آموز صنف‌های دهم، یازدهم و دوازدهم مکاتب ۲۱ ولایت افغانستان منتشر شده است.
شماری از نهادهای فعال در عرصه‌ی آموزش، از جمله شبکه‌ی مدافعان آموزش (ای‌دی‌ان)، نهاد دختران در مسیر تغییر (جی‌پی‌سی) و شبکه‌ی قهرمانان آموزش (ای‌سی‌ان) از این نامه حمایت کرده‌اند.
این دانش‌آموزان دختر نوشته‌اند که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان «با صدور بیش از ۸۰ فرمان و دستور سخت‌گیرانه، بیشتر دختران و زنان را سرکوب، خانه‌نشین و ما را از روند عادی زندگی در جامعه حذف نموده‌اند».
در نامه‌ی این دانش‌آموزان آمده است که تا هنوز «هیچ خوش‌بینی و امیدی» برای بازگشایی مکاتب دخترانه دیده نمی‌شود.
دختران دانش‌آموز در نامه‌ی خود نگاشته:«ما خود را شکسته و درون قفس حس می‌کنیم. خیلی ناامید شده‌ایم. نگران آینده‌ی نامعلوم خود هستیم. مگر گناه ما چیست؟ چون دختر هستیم؟!»
آنان با اشاره به پی‌آمدهای ممنوعیت آموزش دختران توسط طالبان نوشته‌اند: «ما شاهد ازدواج‌های زیر سن و اجباری دختران و همصنفی‌های‌مان هستیم».
در این نامه آمده است که پی‌آمدهای ممنوعیت آموزش، تنها بر زندگی دختران تأثیر نمی‌گذارد، بلکه بر زندگی یک نسل از جامعه‌ی افغانستان تأثیر خواهد گذاشت.
آنان از سازمان ملل متحد، کشورهای عضو آن و رهبران جهان خواسته‌اند که با توجه به تعهدات بین‌المللی‌شان در قبال افغانستان «هرچه عاجل اقدامات عملی و جدی را روی دست گرفته و به این فاجعه‌ی انسانی، نقطه‌ی پایان بگذارند».
دانش‌آموزان دختر گفته‌اند: «دو سال سپری شد و سیاست نرم در برابر طالبان و ابراز همدردی با مردم افغانستان راه‌حل به‌وجود نیاورد و طالبان را در راستایی تأمین حقوق زنان و دختران پاسخ‌گو نساخت.»
دختران دانش‌آموز افغانستان همچنین از کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای همسایه و بازیگران منطقه‌ای خواسته‌اند که «برای افزایش فشار بر گروه طالبان جهت رفع ممنوعیت حق آموزش دختران، حق کار زنان و حصول اطمینان از بازگشت امن دختران و زنان به مکاتب و محیط کار باید به‌صورت جدی و عاجل اقدام نمایند».
این دانش‌آموزان افزوده‌اند که نمايندگان و ساختارهای خاص تعیین‌شده توسط کشورها برای افغانستان، نهادهای بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری، نهادهای تحقیقی و مطالعاتی و رسانه‌ها باید نقض‌ حقوق بشر، تبعیض و نقض حقوق بشر مبتنی بر جنسیت، آپارتاید جنسیتی و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های وضع‌شده علیه زنان را مستندسازی و در مورد آن به سطح بین‌المللی اطلاع‌رسانی کنند.
آنان تأکید کرده‌اند که جهان نباید همانند سال ۱۹۹۶ میلادی، افغانستان را فراموش کند. در غیر آن شاهد بحران امنیتی و گسترش افراط‌گرایی در سطح منطقه و جهان خواهیم بود.
گروه طالبان بیش از دو سال می‌شود که دختران بالا تر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده‌ است.
این گروه در این مدت، بارها وعده کرده است که مکاتب دخترانه بازگشایی می‌شود، اما این وعده‌ها تا اکنون عملی نشده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*