خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / میرویس ظاهر، فرزند آخرین شاه افغانستان درگذشت

میرویس ظاهر، فرزند آخرین شاه افغانستان درگذشت

کابل/۱۰میزان/فرهنگستان
شاهزاده میرویس ظاهر، پسر محمد ظاهرشاه، پادشاه پیشین افغانستان، روز (جمعه، ۷میزان) در کابل درگذشت.
پس از کودتادی سردار محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲ (۱۹۷۳)، شاهزاده میرویس ظاهر با خانواده‌اش از افغانستان خارج شد و پس از سال‌ها تبعید، در سال ۲۰۰۲ همراه با پدرش محمد ظاهرشاه به کشور بازگشت. او از همان زمان در کابل زندگی می‌کرد.
گفته می‌شود که شاهزاده میرویس در دوران تبعید از مشاوران پادشاه فقید افغانستان بوده است. او در مسندهای گوناگونی از جمله مشاور ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ و رئیس کمیسیون حفاظت از میراث‌های فرهنگی افغانستان کار کرده است. میرویس ظاهر علاقه‌ زیادی به کار در بخش‌های فرهنگی و هنری در افغانستان داشت.
محمد ظاهرشاه و ملکه حمیرا بیگم شش پسر و دو دختر داشتند. محمد نادر ظاهر، از پسران پادشاه وقت، در آوریل ۲۰۲۲ در رم، در ایتالیا، و بی‌بی مریم نعیم، از دختران پادشاه وقت، در دسامبر ۲۰۲۱ در کابل فوت شد.
محمد ظاهر در سال ۱۹۳۳ به سلطنت رسید و تا سال ۱۹۷۳، به مدت چهل سال، زمام امور افغانستان را در دست داشت. در پی کودتای سفید سردار محمد داوود خان، پسرعمویش محمد ظاهرشاه از سلطنت کناره‌گیری کرد و ۲۹ سال را در تبعید گذراند.
او بیشتر این مدت را در ایتالیا زندگی کرد. سلطنت ۴۰ ساله محمد ظاهر را دوره «ثبات و صلح» در افغانستان می‌دانند.
شماری از سیاستمداران و شخصیت‌های مطرح افغانستان درگذشت شاهزاده میرویس را تسلیت گفته‌اند.
حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، شاهزاده را شخصیتی «وطن‌دوست» و «خیرخواه» دانست و مرگ او را «ضایعه» توصیف کرد: «با اندوه فراوان آگاهی یافتم که شاهزاده میرویس ظاهر، پسر بابای ملت مرحوم اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، امروز در کابل دعوت اجل را لبیک گفت و به ابدیت پیوست. عمیق‌ترین مراتب تسلیت و همدردی‌ام را به خانواده و دوستان مرحوم ابراز می‌دارم.»
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین افغانستان، نیز درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر را تسلیت گفت.
او در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت: «با تاثر و اندوه، از درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر، پسر مرحوم اعلیحضرت محمد ظاهرشاه، اطلاع یافتم. مراتب تسلیت خویش را به خانواده و بازماندگان او ابراز می‌داریم.»
احمد ولی مسعود، برادر احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، میرویس ظاهر را فردی متواضع و «خیراندیش» و «مردم دوست» دانست.
مسعود در فیسبوک نوشت: «میرویس ظاهر، شاهزاده فقیر مشرب، درگذشت. روزی برایم گفت می‌خواهد قطعه زمینی از مال خودش را به‌ نام بنیاد شهید مسعود هدیه کند تا دانشگاهی به نام احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در آن بنا گردد. به همان وعده‌اش وفا کرد، اما در حسرت ساختن دانشگاه، طالبان از راه رسید. گلیم دانش و دانشگاه برچیده شد. اما میرویس از میان ما رخت سفر بربست و رهسپار دیار ابدیت گردید.»
تا زمان نوشتن این مطلب، طالبان واکنشی به درگذشت شاهزاده میرویس ظاهر نشان نداده‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*