خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / اولین نشست جامع درباره پناهجویان و مهاجران در مقر سازمان ملل
اولین نشست جامع درباره پناهجویان و مهاجران در مقر سازمان ملل

اولین نشست جامع درباره پناهجویان و مهاجران در مقر سازمان ملل

سران کشورهای جهان امروز به دعوت دبیر کل سازمان ملل برای اولین بار در نشستی شرکت می‌کنند که قرار است در آن به چگونگی رسیدگی به بیش از ۶۵ میلیون بی‌خانمان پرداخته شود که بحران پناهجویان و مهاجران نام گرفته‌ است.

با توجه به اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری هر روز انسان‌های بیشتری در پی جنگ، فقر و ظلم مجبور به ترک ‌خانه‌های خود می‌شوند، سران کشورهای جهان و دیپلمات‌ها قرار است سندی را تصویب کنند که هدفش متحد کردن تمامی ۱۹۳ عضو سازمان ملل در رویکردی هماهنگ است که بتوانند از حقوق انسانی پناهجویان و مهاجران حفاظت و حمایت کند.

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان در این باره گفته است: نوشتن و تصویب این سند بسیار خوب است چرا که اگر ما بتوانیم آن را به عمل تبدیل کنیم می‌توانیم با پاسخ‌های آنی و فوری مسائل متعدد و در طولانی مدت شرایط پناهجویانی چون پناهجویان سوریه را حل کنیم.

در همین حال این سند ممکن است پس از مناقشه‌ای دشوار تصویب شود اما باز هم به عنوان یک سند الزام اجرایی ندارد، آن هم در شرایطی که مسئله پناهجویان در میان کشورهای اروپایی و آمریکا به محلی برای اختلاف‌های عمیق تبدیل شده است.

در این میان گروه‌های حقوق بشری به کشورهای متعددی که با پیش‌نوس اولیه طرح کمک به پناهجویان با پذیرش ۱۰ درصدی سالیانه مخالفت کرده‌اند انتقاد کرده و آن‌ها را به خالی کردن شانه از زیر این مسئولیت متهم می‌کنند.

بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل که گزارشش درباره پناهجویان و مهاجران زیربنای اصلی سند این نشست است در این میان می‌گوید که از انتقادات این گروه‌های حقوق بشری اطلاع دارد: “همه ما آرزو می‌کنیم که نتیجه قدرتمندتری از این گزارش در قالب یک سند حاصل شود. تمامی ۱۹۳ کشور عضو بر تعهدات خود در این زمینه توافق کرده‌اند.”

در همین حال امروز دوشنبه نشست دیگری از سوی سران کشورها در سازمان ملل برگزار می‌شود که رهبران جهان طی آن تلاش دارند در حل دو مشکل طاقت‌فرسای خود در قالب جهانی دست کم گام‌هایی بردارند: “بزرگترین بحران مهاجرت از جنگ جهانی دوم و بحران سوریه که تاکنون و در سال ششم خود، جان ۳۰۰ هزار تن را گرفته است.”

جدای از دورنمای افزایش تنش‌های مذهبی و نژادی، درگیرها در خاورمیانه و آفریقا، حملات تروریستی در سراسر جهان و گرم شدن کره زمین، ده‌ها مسئله دیگر نیز وجود دارد که انتظار می‌رود سران ۱۳۵ کشوری که در این نشست حضور می‌یابند، به بررسی راه‌های مقابله با آن بپردازند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش از این و در روز پنجشنبه با اشاره به بریگزیت، تهدیدات گروه‌های تروریستی و حملات متعدد آن‌ها در کشورهای جهان گفته بود: بر هیچ کس پنهان نیست که تهدیدات متعددی در جهان وجود دارد.

اما سوریه، جایی که توافق آتش‌بس روسیه و آمریکا از دوشنبه هفته گذشته در آن اجرایی شد، هم‌چنان اولویت اول را در دستور کار نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دارد.

در همین حال در حالی که این آتش‌بس هم‌چنان شکننده به نظر می‌رسد و هنوز کمک‌های بشردوستانه به مناطق مختلف این کشور نرسیده است و مخالفان و موافقان دولت دمشق یکدیگر را مقصر این مسئله می‌دانند، قرار است فردا سه‌شنبه ۲۰ کشور کلیدی عضو گروه حمایت جهانی از سوریه با تشکیل جلسه گام‌های بعدی را برنامه‌ریزی کنند.

دوشنبه ۲۹ سنبله ۱۳۹۵

پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*