خانه / خانواده / زنان / منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان

منع فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در افغانستان

کابل/۱۲سرطان/فرهنگستان
بربنیاد دستور شفاهی رهبر طالبان، فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در کابل و ولایت‌های افغانستان منع شده است.
وزارت امر ‌به معروف و نهی از منکر طالبان به شهرداری کابل دستور داده است تا بر بنیاد دستور رهبری طالبان، جواز فعالیت آرایشگاه‌های زنانه را لغو کند.
در همین حال، شماری از زنان آرایشگر می‌گویند که تنها نان‌آوران خانه‌های شان هستند و با از دست دادن شغل‌های شان، توان تامین معیشت خانواده‌های خود را نخواهند داشت.
ریحان، آرایشگر، گفت: «مردها کار ندارند. وقتی که یک مرد نتواند خانه خود را سرپرستی کند و زن‌ها مجبور است که به آرایشگاه کار کند و یک لقمه نان حلال پیدا کند. آرایشگاه را هم که بسته کنند؛ ما چه کنیم.»
یکی دیگر از آرایشگران در کابل گفت: «به مردهای ما کار پیدا کنند، ما هم از خانه نمی‌براییم. در غیرآن، پس از گشنه‌گی بمی‌ریم؟ شما همین کار را می‌خواهید که مردم از گشنه‌گی بمی‌رند؟»
شهروندان افغانستان نیز به این باورند که زنان حق کار در جامعه را دارند و حکومت باید در تامین مشارکت اقتصادی آنان تلاش کند.
عبدالخبیر، باشنده کابل، گفت: «دولت یک راهکار برای‌شان جور کند. در یک طریقه که هم به اسلام صدمه نرسد و هم به کشور ما صدمه نرسد. یک راهکار که با فرهنگ و با دین ما همخوانی داشته باشد.»
طالبان در دوران نخست حکومت خود در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی نیز تمام آرایشگاه‌های زنانه را تعطیل کرده بودند و زنان پنهانی به حرفه آرایشگری می‌پرداختند.
طالبان پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در اوت ۲۰۲۱، در نخستین اقدام‌های خود، آموزشگاه‌های رانندگی زنان را در افغانستان تعطیل کردند و در پی آن، محدودیت‌های بیشمار دیگری نیز بر آموزش و کار زنان اعمال کرده‌اند.
با گذشت بیش از ۲۲ ماه از حاکمیت طالبان بر افغانستان و افزایش فقر در میان شهروندان، بیشتر آرایشگاه‌های زنان از فعالیت بازمانده‌اند و شمار مشتریان این آرایشگاه‌ها هم روز به روز کاهش یافته است.
طالبان نزد نهادهای مدافع حقوق زنان و حقوق بشر به حکومت «زن‌ستیز» و باورمند به «آپارتاید جنسیتی» متهم‌اند. این گروه فعالیت زنان را در نهادهای غیر‌دولتی، به‌شمول دفاتر سازمان ملل متحد، نیز منع کرده است. در حکومت طالبان، دختران فقط در سطح دبستان اجازه تحصیل دارند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*