خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / منع حضور زنان در پارک ملی بندامیر

منع حضور زنان در پارک ملی بندامیر

کابل/۴سنبله/فرهنگستان
خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، روز (شنبه، ۴سنبله) در سفرش به استان بامیان دستور داد که ورود زنان به پارک تفریحی بند امیر منع شود.
او در یک نشست در میان شماری از ساکنان بامیان گفت که نیروهای امنیتی طالبان، علمای دینی و کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر، باید مانع ورود زنان به پارک ملی بند امیر شوند.
او گفت: «باید ما و شما جدا از امروز اقدام کنیم و از بی‌حجابی جلوگیری کنیم؛ علمای کرام هم می‌خواهد، ملت هم می‌خواهد و امیرالمومنین هم هدایت می‌کند و حکم الهی هم است و دیگر مانع چه است؟ خدا ناخواسته نافرمان نشویم.»
او در واکنش به مخالفت مبنی بر ممنوعیت حضور زنان و دختران در بند امیر گفت: «کسانی که تبلیغ می‌کنند که باز خانم‌ها را بند کردند، همین دو سال تجربه کردیم و آزموده را آموزده خطاست و بعد از این در بند امیر خانم‌ها و خواهرهای ما رفته نمی‌توانند، تا وقتی اصول جور (آماده) سازیم. همین سیاحت کردند نه فرض است و نه هم واجب.»
بیش از دو سال از حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و طی این مدت، زنان و دختران می‌توانستند که برای تفریح به منطقه بند امیر بروند، اما اینک وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان تاکید می‌کند که رفتن زنان به بند امیر نیز ممنوع شده است.
این درحالی‌است که سال گذشته، طالبان دستور داده بودند که حضور زنان در پارک‌های تفریحی و باشگاه‌های ورزشی ممنوع شود.
خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، از چهره‌های تندور در میان مقام‌های طالبان است. او به‌دلیل صدور و اجرای فرمان‌های زن‌ستیزانه، تحت تحریم سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار دارد. نهاد امر به معروف و نهی از منکر طالبان به وزارتخانه‌ای محبوب در میان اعضای این گروه بدل شده است که علیه آزادی‌های فردی و اجتماعی شهروندان افغان محدودیت وضع می‌کند.
حکومت طالبان در قبال برخورد با زنان و دختران برخورد دوگانه‌ای دارد. در حالیکه زنان و دختران از رفتن به پارک‌ها و مکان‌های تفریحی منع شده‌اند، اما طالبان به گردشگران خارجی زن، اجازه سفر به افغانستان را می‌دهند. مسئولان طالبان به زنان گردشگر توصیه می‌کنند که برقع بپوشند و از افغانستان بازدید کنند.
شهروندان افغان از نهاد امر به معروف و نهی از منکر طالبان خاطرات ناخوشایندی در دوره نخست حاکمیت رژیم این گروه در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی دارند. اعضای این نهاد طالبان، زنان و مردان را در خیابان‌ها شلاق می‌زدند و زندگی را بر کام شهروندان افغان تلخ کرده بودند. هر چند که طالبان در جریان مذاکرات دوحه با ایالات متحده آمریکا و هیئت حکومت و سیاستمداران افغانستان مدعی بودند که به رعایت حقوق و آزادی‌های شهروندی به‌ویژه زنان پایبندند، اما با به قدرت رسیدن، تلاش زیاد برای سلب حقوق زنان و دختران کردند.
بند امیر در استان بامیان در مرکز افغانستان، نخستین پارک ملی و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم است. تا پیش از روی کار آمدن حکومت طالبان، سالانه هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی به این بند سفر می‌کردند، اما حالا این رقم کاهش چشمگیری یافته است. برخی از مقام‌ها و نیروهای طالبان برای تفریح به بند امیر می‌روند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*