خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / مراسم عاشورا در افغانستان؛ غیرفعال شدن شبکه‌های مخابراتی و ضرب‌وشتم در مراسم محرم

مراسم عاشورا در افغانستان؛ غیرفعال شدن شبکه‌های مخابراتی و ضرب‌وشتم در مراسم محرم

کابل/۶اسد/فرهنگستان
با فرا رسیدن روز عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در شهرهای کابل و مزارشریف قطع و در بخش‌هایی از کابل و شهر غزنی، تعدادی از اهل تشیع را سرکوب کرده‌اند.
جلال شمس، سخن‌گوی اداره‌ی تنطیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) که اکنون تحت کنترل طالبان است، به دویچه‌وله گفته است که خدمات مخابراتی و اینترنت تلفن‌های همراه از ساعت ۶:۰۰ صبح امروز (جمعه، ۶ اسد) در شهرهای کابل و مزارشریف به‌صورت کامل متوقف شده است.
او دلیل توقف فعالیت شبکه‌های مخابراتی و اینترنت را «تأمین امنیت» مراسم عاشورا گفته و افزوده است که احتمالا خدمات مخابراتی تا ساعت هشت شام امروز دوباره فعال شود.
صبح امروز شماری از ساکنان غرب کابل تأیید کردند که فعالیت شبکه‌های مخابراتی در این منطقه متوقف شده، پس از آن، منابع دیگر تأیید کردند که شبکه‌های مخابراتی در سایر بخش‌های کابل نیز قطع شده است.
همزمان با این، نوارهای تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد طالبان در غرب کابل و شهر غزنی اهل تشیع را سرکوب می‌کنند.
در این نوارهای تصویری دیده می‌شود که نیروهای طالبان برای متفرق‌کردن اهل تشیع دست به تیراندازی هوایی می‌زنند.
در روزهای گذشته نیز نوارهای تصویری از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای طالبان با شیعه ها در کابل منتشر شده بود.
همچنین در نوارهای تصویری منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود که زنان نیز در میان جمعیتی از شعیه‌‌های روز عاشورا که به خیابان آمده‌اند، حضور گسترده دارند. این درحالی است که طالبان محدودیت‌های گسترده‌ای را در برابر آموزش، کار و حضور زنان در جامعه وضع کرده‌اند.
امروز به مناسبت دهم محرم (عاشورا) مراسم عزاداری در مساجد و تکیه‌خانه‌های مختلف شهر کابل و سایر شهرها و ولایات افغانستان برگزار شده است.
طالبان امسال بر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در افغانستان محدودیت‌های گسترده وضع کرده‌اند و دلیل آن را «تأمین امنیت و تدابیر احتیاطی بیشتر» گفته‌اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*