خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بالاحصار غزنی در خطر فروریزی

بالاحصار غزنی در خطر فروریزی

کابل/۱۸جدی/فرهنگستان
منابع محلی در ولایت غزنی گفته‌است؛ هم‌زمان با فرارسیدن برف و باران زمستانی، خطر فروریزی برج‌های بالاحصار غزنی را تهدید می‌کند.
به گفته‌ی شمار از باشندگان شهر غزنی، قسمت‌های از برج‌های بالاحصار فروریخته است. ممکن است در زمستان پیش‌رو قسمت‌های دیگر آن نیز تخریب شود.
عبدالاحد دکاندار ولایت غزنی می‌گوید که قلعه تاریخی غزنی و بالاحصار یکی از افتخارات افغانستان محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی طی جنگ‌های گذشته تخریب شده است.
به گفته‌ی وی این قلعه محل استقرار شماری از نظامیان حکومت پیشین بود. به همین خاطر آسیب فراوان دیده است.
رامین سیاوش دانشجوی دانشگاه غزنی می‌گوید: «متأسفانه هنوز حدود ۷۰۰ خانه در قلعه تاریخی غزنی سکونت دارند. ساخت و سازهای بی‌رویه در این محل جریان دارد. از این‌رو گفته می‌توانیم که قلعه تاریخی و بالاحصار غزنی در حال نابودی است.»
وی می‌افزاید: «قلعه تاریخی غزنی ۳۶ برج داشت که بیش از ۱۴ برج باقی نمانده است و بقیه تخریب شده‌اند.»
شمار دیگری از باشندگان غزنی سرک کنار این قلعه را عامل دیگر تخریب آن می‌دانند و می‌گویند موترهایی با بار زیاد از کنار آن عبور و مرور می‌کنند و همین امر هم باعث شده است تا این آبده تاریخی صدمه ببیند.
شاه‌آغا از دیگر باشندگان این شهر می‌گوید: «سرکی که از کنار این قلعه می‌گذرد آسیب بزرگی به قلعه تاریخی وارد کرده است.»
وی می‌افزاید با این که در حکومت پیشین دیوار و برج‌های آن ترمیم شد و بیش از یک میلیون دالر در ترمیم آن مصرف شد، ولی متأسفانه می‌بینیم که هر روز دیوارهای آن تخریب می‌گردند و قلعه و بالاحصار کم کم از بین می‌رود.
به گفته‌ی وی حکومت فعلی مسئولیت دارد تا خانه‌ها را از داخل قلعه به بیرون انتقال دهد و این آبده‌ی تاریخی حفاظت و مرمت کند.
ولایت غزنی یکی از ولایت‌های تاریخی است که در آن حدود ۳۰۰ آبده تاریخی وجود دارد. غزنی در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.
قدمت تاریخی غزنی به ۱۵۰۰سال قبل از میلاد می‌رسد، قلعه تاریخی و بالاحصار غزنی در زمان سلطان محمود غزنوی مقر حکومتی بوده است.
شمار زیادی آبده‌های تاریخی این شهر طی جنگ‌های گذشته از بین رفته‌اند. طالبان وعده داده‌اند که از این آبده‌ها حفاظت و آن‌ها را مرمت می‌کنند.
مهاجر فراهی معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ هفته گذشته در هرات گفته بود «که این وزارت تلاش می‌ورزد تا آثار و آبده‌های تاریخی را در سراسر کشور ترمیم و از آن حافظت کند.»
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*