خانه / خبرها / دریچه ویژه / مراسم خاکسپاری واصف باختری در آمریکا

مراسم خاکسپاری واصف باختری در آمریکا

کابل/۷اسد/فرهنگستان
مراسم خاکسپاری واصف باختری، شاعر، نویسنده و مترجم معروف و پرآوازه زبان فارسی، روز (جمعه، ۶اسد)، در شهر لس ‌آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد. در این مراسم علاوه بر اعضای خانواده باختری، شماری از فرهنگیان، هنرمندان و شهروندان افغانستان مقیم کالیفرنیا شرکت کردند.
واصف باختری، ۲۸ سرطان، پس از تحمل سال‌ها بیماری، در ۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست و به ابدیت پیوست. او آن‌چنان که آرزو کرده بود، خاک وطن را در آغوش نکشید، در غربت و فرسنگ‌ها دور از وطن به خاک سپرده شد.
منیژه باختری، دختر واصف باختری و سفیر افغانستان در اتریش، در مراسم خاکسپاری او گفت: «ما امروز شاعر شاعران افغانستان را، کسی که رویایش به‌جز آزادی وطن نبود، به خاک تیره می‌سپاریم.» او افزود: «با اندوه که در این روزگار تیره، حتی خاک میهن و زادگاهش را از او دریغ کردند و ما نتوانستیم آن‌طور که خودش گفته بود آخرین آرزویش را تکمیل کنیم و او را در آغوش مام وطن به خاک بسپاریم.»
این شاعر و ادیب نامدار فارسی که کارنامه درخشانی درزمینه شعر، فلسفه، عرفان و ترجمه دارد، پس‌ازآن که راهی دیار غربت شد، در انزوا زندگی کرد و بیماری جسمی و اندوه دوری از وطن و دوستان، سبب شد که گوشه عزلت را انتخاب کند.
بااین‌حال، آثار ارزشمندش در زبان فارسی در تمام این سال‌ها نام و یاد او را در میان جامعه فرهنگی و ادبی افغانستان زنده نگاه داشت. پس از درگذشت او نیز رسانه‌های فارسی‌زبان به‌ویژه رسانه‌های متمرکز بر افغانستان، به‌طور گسترده به زندگی و آثار او پرداختند. بسیاری از حلقه‌ها و انجمن‌های فرهنگی در داخل و بیرون از افغانستان نیز برنامه‌هایی برای یادبود او برگزار کردند.
فرهنگسرای گردیز در شهر گردیز، مرکز استان پکتیا در شرق افغانستان، ازجمله نهادهای فرهنگی بود که مراسم یادبود استاد واصف باختری را با وجود فضای پر اختناق و طالبانی، در داخل کشور برگزار کرد.
به همین ترتیب، فرهنگیان و شاعران افغانستان در کشورهای اروپایی نیز مراسم یادبود استاد واصف باختری را برگزار کردند.
واصف باختری، زاده بلخ و از پیشکسوتان ادبیات و شعر معاصر فارسی است. اشراف او بر ادبیات کهن فارسی و ادبیات نوین جهان، از او یک شاعر و ادیب بی‌نظیر ساخته بود. باختری که از ۱۱ سالگی شعر می‌سرود، نزدیک به هفت دهه در گستره زبان و ادبیات فارسی کار کرد و دست‌کم ۲۰ اثر مکتوب درزمینه شعر، ترجمه، فلسفه و عرفان از خود برجای گذاشت.
در زمینه شعر، او آثار ارزشمندی در قالب‌ غزل و نیمایی دارد. شاعران فارسی‌زبان او را در زمینه غزل با ملک‌الشعرا بهار و در زمینه شعر نیمایی با اخوان ثالث هم‌طراز می‌دانند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*