خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / نگارستان ملی؛ هنر خانه تاریخ مصور افغانستان

نگارستان ملی؛ هنر خانه تاریخ مصور افغانستان

کابل/۶سنبله/فرهنگستان
از اولین آمدنم به نگارستان ملی سه سال می‌گذرد. کس چه می‌داند، اگر آن روزها ماجرای تغییر نام این گنجینه هنری از «نگارستان» به «گالری» و از «گالری» دوباره به «نگارستان» رسانه‌ا‌‌ی نمی‌شد، شاید هنوز هم از وجودش بی‌خبر بودم. شاید هنوز مثل گذشته‌ها، بی‌خیال از پیاده‌رو کنار ساختمانش می‌گذشتم؛ اما حالا فرق می‌کند. هربار از جلو ساختمانش می‌گذرم، تابلوی هنری در ذهنم قد می‌کشد و آنگاه ناخواسته خود را در هیات اثر‌ها می‌یابم، طوفان در من جان می‌گیرد. گفته مسوولان نگارستان در حال حاضر هشتصد اثر هنری گوناگون در این مکان از سوی آنان نگه‌داری می‌شود.
سید عنایت الله اسدی، مدیر عمومی نمایش‌گاه نگارستان ملی می‌افزاید که در دو سال پسین نزدیک به سی اثر هنری این مکان را نیز بازسازی کرده‌اند.
مدیر عمومی نمایش‌گاه نگارستان ملی، گفت: «امسال به سه ولایت می‌رویم همین قسم آهسته آهسته بخیر تمام افغانستان را تحت پوشش گالری ملی قرار بدهیم که خوشبختانه در بیست ولایت کار ما شده امسال بیست و سه ولایت می‌شود بخیر.»
نگارستان ملی با قدمت ۱۲۰ سال در جاده آسمایی شهر کابل قرار دارد و دارای دو طبقه و ۱۸ صالون است.
غلام حیدر سحاب، استاد خطاطی مرکز هنرستان، گفت: «ارزش نگارستان ملی برای ما تمام هنردوستان ارزش زیادی دارد بخاطری که آنجا یک جای محفوظ است از استادهای که از شصت هفتاد یاد هشتاد سال پیش است خط‌های شان آن‌جا نگه‌داری شده و هر کسی که دیدن می‌کند از آن یک پندی می‌گیرد.»
عبدالمنان نادری، مدیر ثبت و راجستر نگارستان ملی، گفت: «در حکومت طالبان به تعداد هفت قطعه خطی نیاز بود که وزارت اطلاعات و فرهنگ خریداری کردند که فعلا ما در مخزن داریم و برنامه‌های بعدی هم ان‌شاءالله به همین نظر است که نیازمندی‌های دیگری نیز داریم که به توکل خدا خریداری می‌شود ان‌شاءالله.»
با آن‌که پس از سپری شدن سه ساعت هیچ بازدید‌کننده‌یی به اینجا نیامد، اما مسوولان می‌گویند که این مکان هنوز هم باز دیدکننده‌های از داخل و بیرون از کشور دارد.
هم‌زمان با این، برخی از هنرمندان می‌گویند که باز بودن این مکان بر روی بازدیدکنند‌گان تأثیرات مثبتی بالای جامعه هنری دارد.
محمد عیسی اندر، استاد نقاشی مرکز هنرستان، گفت: «وقتی که می‌آیند می‌بینند که آثار فرهنگی آثار که در سابق کاربرد بوده و یا از هنرمندان‌های اینجا هستند آن‌ها خود شان خصوصا شاگردهای افرادی که علاقه‌مند هستند یا کار می‌کنند در این عرصه آن‌ها علاقه‌مندی پیدا می‌کنند که چنین آثار را کار کنند.»
در این نگارستان آثار‌های از غلام محمدمیمنگی، عبدالغفور بریشنا، استاد قربان علی عزیزی، استاد کریم شاه‌خان و استاد خیرمحمد یاری و برخی دیگری از هنرمندان کشور وهنرمندان خارجی به چشم می‌خورند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*