خانه / خانواده / زنان / مدال نقره شجاعت برای تیم رباتیک دختران افغانستان

مدال نقره شجاعت برای تیم رباتیک دختران افغانستان

کابل/۲۴میزان/فرهنگستان
تیم رباتیک دختران افغانستان با حضور در مسابقات جهانی«فرست گلوبال» در کشور سنگاپور، مدال نقره‌ی شجاعت را از آن خود کرد.
صدیق‌الله افغان، مدیر روابط عمومی تیم رباتیک دختران افغانستان امروز(دوشنبه، ۲۴ میزان) گفت که در مسابقات«فرست گلوبال» در سنگاپور تیم رباتیک دختران به نمایندگی از افغانستان حضور یافتند.
به گفته‌ی افغان، تیم رباتیک دختران در این مسابقات از میان نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور جهان، مدال نقره‌ی شجاعت را از آن خود کرده است.
وی می‌گوید که این مسابقات جوایز مختلفی دارد و مدال شجاعت به تیم‌هایی داده می‌شود که در سخت‌ترین شرایط، بهترین کارها را انجام داده‌اند.
علی‌رضا مهربان، مربی تیم رباتیک دختران افغانستان گفت که مسابقات فرست گلوبال مسابقات بین‌المللی رباتیک است که به شکل مسابقات المپیک در میان ۱۹۰ کشور جهان برای دانش‌آموزان زیر سن ۱۸ سال از مکاتب مختلف برگزار می‌شود.
به گفته‌ی مهربان، این مسابقات امسال از تاریخ(۶ اکتبر تا ۱۰ اکتبر) در کشور سنگاپور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شده بود.
آقای مهربان می‌گوید که امسال تیم رباتیک دختران به‌دلیل وضعیت دشوار افغانستان، از دختران مهاجری که کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، تشکیل شده بود. او توضیح می‌دهد که در کل در این مسابقات چهار دانش‌آموز و دو استاد به عنوان نمایندگان کشور افغانستان در این رقابت‌ها شرکت کردند.
مهربان افزود که قدم بعدی تیم رباتیک دختران افغانستان اختراع یک ربات انسان‌نما و ایجاد یک پلتفرم تحصیلی برای آموزش دختران است که در حال حاضر هم روی آن‌ها کار می‌کنند. او در مورد ربات انسان‌نما جزئیات بیش‌تری ارائه نکرده و می‌گوید که به‌زودی از آن رونمایی خواهد شد.
آقای مهربان در ادامه می‌گوید که مسابقات فرست گلوبال در سطح بالایی برگزار می‌شود و نمایندگان کشورها و دانشگاه‌های معتبر در آن اشتراک می‌کنند و این برای دختران تیم رباتیک افغانستان فرصت خوبی است که استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.
با این حال، محبوبه فعال حقوق زنان، با ابراز خوش‌حالی از پیروزی دختران افغانستان در این رقابت‌ها گفت: «این دستاورد می‌تواند باعث ایجاد انگیزه‌ی بیش‌تر زنان و دختران افغانستان شود و مشتی محکم بر دهان زن‌ستیزان باشد.»
او ادامه داد که افتخار آفرینی دختران رباتیک افغانستان، این پیام را به‌جامعه‌ی جهانی می‌رساند که «زنان و دختران افغانستان، توانایی پیش‌رفت را دارند.»
تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۲۰۱۷ آغاز به‌فعالیت کرد و در چند سال پسین، با اشتراک در رقابت‌های بین‌المللی، چندین جایزه‌ی جهانی را به‌دست آورده‌است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*