خانه / ورزش / قدم زدن دختر جذاب یا ساربان افغان؛ سبک پیاده‌روی شما چیست؟
قدم زدن دختر جذاب یا ساربان افغان؛ سبک پیاده‌روی شما چیست؟

قدم زدن دختر جذاب یا ساربان افغان؛ سبک پیاده‌روی شما چیست؟

پزشکان می‌گویند پیاده‌روی فقط نوعی تمرین ورزشی سبُک برای سالمندان نیست، اما زمانی که چهره‌های اثرگذار در شبکه‌های اجتماعی این توصیه‌ها را می‌کنند، گوش‌های شنوای بیشتری در بین جوان‌ترها پیدا می‌کند. حالا، به‌لطف همین ستاره‌های مجازی، پیاده‌روی سبُک روزانه به فعالیتی پرطرفدار تبدیل شده است.

محبوبیت پیاده‌روی در بحبوحه همه‌گیری جهانی کرونا افزایش یافت و طرفداران جوان پیاده‌روی- به‌ویژه آن‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی فعال‌اند- طیف وسیعی از سبک‌های راه رفتن خلاقانه و حتی ساده را معرفی کردند.

به گزارش نشریه نشنال، جورج ترولیان، مورخ بریتانیایی، برای برجسته کردن فواید پیاده‌روی گفت: «من دو پزشک دارم: پای چپم و پای راستم». در واقع، پیاده‌روی، این فعالیت جذاب و بدون نیاز به وسایل، فواید جسمی و ذهنی فراوانی دارد، از حفظ وزن و تنظیم قند خون گرفته تا کاهش استرس و افزایش تمرکز حواس.

طبق گزارش سلامت هاروارد در سال گذشته، پیاده‌روی می‌تواند به کاهش هوس خوردن شکلات کمک کند.

در اینجا چند مورد از انواع قدم زدن معرفی می‌شود، از جمله نوعی که در دهه ۱۹۸۰ ابداع شد، اما اکنون دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

راه رفتن دختر جذاب

در سال ۲۰۲۰، میا لیند، دانشجوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، «پیاده‌روی دختر جذاب» را «به‌عنوان راهی برای مقابله با اثرات منفی انزوا» راه انداخت. لیند می‌گوید برای «مقابله با گفت‌وگوی ذهنی منفی و تمرکز بر افکار و ایده‌های مثبت و آرزومندانه» به پیاده‌روی شش کیلومتری رفت. او گزارش داد که پیاده‌روی روزانه‌اش به بهبود سلامت و افزایش شادی منجر می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، او با تشویق خانواده و دوستانش سبک راه رفتنش را در ویدئویی در تیک‌تاک به اشتراک گذاشت که بیش از سه میلیون بازدید داشت و هشتگ #hotgirlwalk را فراگیر کرد. این تکنیک، که اکنون تبدیل به جنبشی در پیاده‌روی شده است، زنان را تشویق می‌کند تا با پوشیدن لباس‌های ورزشی شیک و با راه رفتن آزادانه و بی‌قید هر جا و هر چه می‌خواهند قدم بزنند.

پیاده‌روی خاموش

این سبک را مدی مایو، محتواساز تیک‌تاک، رواج داده است. در این سبک راه رفتن، ایده پیاده‌روی‌ با حضور ذهن و کاهش‌دهنده استرس با حذف عوامل حواس‌پرتی، مانند صفحه‌نمایش تلفن‌ دستی یا لپ‌تاپ، به سطحی بالاتر ارتقا می‌یابد.

مایو در رسانه‌های اجتماعی گزارش داده که متخصص تغذیه‌اش به او توصیه کرده است که روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کند، که جایگزینی سالم و کاهش‌دهنده استرس برای جلسات سنگین تمرین‌های هوازی یا همان  کاردیو است.

این پیاده‌روی اکنون به حرکتی مردمی تبدیل شده است و بسیاری ادعا می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد به دور از صفحه‌نمایش‌های مزاحم، در خود تامل کنند و آرامش داشته باشند.

راه رفتن در آب

این تکنیک، که پیاده‌روی در ساحل نیز نامیده می‌شود، برای تمرین در مسیر آبی، و بهتر از همه در امتداد ساحل، طراحی شده است. بنابراین، هم برای بالاتنه و هم برای پایین‌تنه مفید است. مقاومت حاصل در برابر آب به تسکین درد مفاصل کمک می‌کند، زیرا افراد روی سطح نرم و انعطاف‌پذیر راه می‌روند.

تمرین ملایم و کم‌فشار نه‌تنها یک تمرین هوازی عالی است، بلکه علاوه بر افزایش قدرت عضلانی، به سوزاندن کالری نیز کمک می‌کند. دلیل این امر این است که آب از هوا چگال‌تر است و در مقایسه با ورزش در خشکی، ورزش در آب به تلاش بیشتری نیاز دارد.

پیاده‌روی رنگین‌کمان

آن‌قدر راه بروید تا چیزهایی به هر رنگ از رنگین‌کمان را ببینید- بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز- و آن‌ وقت است که به پیاده‌روی رنگین‌کمان رفته‌اید.

برای ارتقای این فعالیت به سطحی بالاتر، کارشناسان توصیه می‌کنند دوربین، کتاب طراحی، یا دفتر خاطرات همراه داشته باشید و مشاهدات خود را مستند کنید، یا پس از بازگشت به خانه، در دفتر یادداشت بنویسید. اگر به پیاده‌روی گروهی رنگین‌کمان می‌روید، مشاهدات خود را با دیگر شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارید و به نظرهای آن‌ها گوش دهید تا دیدگاه‌های متنوع و جالب آن‌ها در مورد اشیاء مشابه را بیاموزید و بتوانید دیدگاه خودتان را گسترش دهید.

پیاده‌روی عجیب

این تکنیک پیاده‌روی را امیلی لیه‌س، متخصص هیپنوتیزم و آموزش مغز در نیویورک، آغاز کرد. این تکنیک پیاده‌روی شامل قدم زدن طولانی با هدف اصلی کشف چیزی عجیب یا غیرعادی در طول مسیر است. کسانی که به پیاده‌روی «عجیب» می‌روند به‌جای استفاده از پیاده‌روی برای طی کردن تعداد معینی گام‌ یا انجام دادی کاری، آن‌قدر به راه رفتن ادامه می‌دهند تا چیزی غیرمعمول پیدا کنند که خلاقیت آن‌ها را برانگیزد.

الگوهای عجیب در جاده‌ها، شاخ‌وبرگ‌هایی که از شکاف‌های غیرمنتظره بیرون زده‌اند، سگ‌هایی که رفتاری عجیب دارند، دیوارنوشته‌های نامتعارف؛ هر چیزی می‌تواند به این فهرست راه پیدا کند.

پیاده‌روی مراقبه‌ای

همان‌طور که از نامش پیداست، ایده این است که روی راه رفتن متمرکز بمانید و بگذارید ایده‌ها آزادانه، مانند جلسه مراقبه، به ذهن شما سرازیر شود.

طرفداران این تکنیک می‌گویند این فرایند، که در مدیتیشن به نام حرکت نیز شناخته می‌شود، به آن‌ها امکان می‌دهد به‌صورت خودکار راه بروند و در عین‌ حال ذهن و بدن را دوباره به هم متصل کنند، که کلید سلامت است. هدف این است که با آگاهی از بدن و تمام احساسات جسمانی خود، با چشمانی باز و ذهنی که کاملا در زمان حال است، تا حد امکان هوشیار باشید.

پیاده‌روی افغان

این سبک در دهه ۱۹۸۰ ابداع شد؛ زمانی که ادوارد استیگلر، محقق فرانسوی، ساربان‌های افغان را دید که بیش از ۶۰ کیلومتر در روز و اغلب بیش از ۱۰ روز متوالی پیاده‌ راه می‌رفتند. اساس این تکنیک بر هماهنگی بین تنفس و سرعت هر قدم است. بخشی فعالیت بدنی و بخشی تمرین ذهنی است.

 پیاده‌روی افغان فوایدی برای بدن و ذهن دارد. همچنین، به تمرین‌کنندگان کمک می‌کند مسافت‌های طولانی را بدون تلاش زیاد راه بروند. ترفند این سبک در این است که ابتدا در سه مرحله نفس را به داخل بکشید و در مرحله چهارم نفس را نگه دارید. در سه مرحله بعدی، بازدم کنید. سپس، در مرحله هشتم، بار دیگر نفس را نگه دارید. و این تکنیک را با همین ترتیب تکرار کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*