خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / قاری برکت‌الله سلیم، برجسته‌ترین حافظ قرآن در افغانستان درگذشت

قاری برکت‌الله سلیم، برجسته‌ترین حافظ قرآن در افغانستان درگذشت

قاری برکت‌الله سلیم، حافظ و قاری معروف قرآن در افغانستان در سن ۷۳ سالگی چشم از جهان فرو بست.
خانواده برکت‌الله سلیم روز(شنبه، ۷دلو) با اعلام این خبر گفت او مدتی بود که بیمار بود و در بیمارستان درگذشت.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در یک پیام ایکس ضمن تایید مرگ سلیم نوشته است:‌‌ “با تاسف فروان اطلاع یافتیم که قاری مشهور کشور و حافظ قرآن کریم، الحاج قاری برکت الله سلیم وفات یافتند. انالله واناالیه راجعون .”
برکت‌الله سلیم که در سراسر افغانستان و برخی کشور‌های اسلامی از شهرت برخوردار بود، در اکثر مجالس عمدهٔ حکومت‌های گذشته از جمله حزب دمواکراتیک خلق افغانستان، اشتراک می‌کرد و محافل با تلاوت این قاری قرآن آغاز می‌شد.

برکت‌الله سلیم که بود؟
قاری سلیم از حافظان معروف قرآن در افغانستان بود و تلاوت‌های او در سال‌های گذشته از رسانه‌های تصویری و شنیداری افغانستان به صورت گسترده پخش شده است.
برکت‌الله سلیم در سال ۱۳۲۹ در شهر ده بالا در استان ننگرهار دیده به جهان گشود. او از سن پنج سالگی به حفظ و قرائت قرآن کریم پرداخت و در ۹ سالگی حافظ کامل قرآن شد.
او در سن ۱۹سالگی توانست که هفت شیوه مختلف قرائت قرآن را فرا گیرد. استاد تحصیلات خود را از دوره طفولیت نزد پدرش مولوی گلا جان و بعداً در قاهره نزد عالمان جهان اسلام چون شیخ محمود خلیل الحصری و ابوالعینین شعیشع شروع و در سال ۱۳۴۹ از رشته علوم شرعی فارغ‌التحصیل شد.

برکت الله سلیم از سال ۱۳۵۱ در رادیو تلویزیون ملی افغانستان به تلاوت قرآن کریم پرداخت و پس از آن به عنوان استاد دارالعلوم و دارالحفاظ شهر کابل مشغول به کار شد.
او مدتی را به سمت ریاست قراء افغانستان را عهده‌دار بود.

برکت‌الله سلیم ۱۲ مرتبه در مسابقات جهانی حسن قرائت قرآن مجید، حفظ و تفسیر و تجوید اشتراک کرده که ۸ مرتبه مقام اول را در کشورهای مالیزی، عربستان سعودی، هند، مصر، بنگلادیش، امارات متحده عربی… کسب کرده است.

قاری برکت‌الله سلیم ۲ جلد کتاب در موارد قرائت و تجوید به زبان‌های پشتو دری تحت عنوان (برکت التجوید) ۲ جلد کتاب بنام زیور تلاوت به زبان فارسی و پشتو ۲ جلد کتاب تحت نام شرح مقدمات جذری به زبان‌های پشتو و فارسی تحریر و به چاپ رسیده‌است.
او در عین حال دستاندرکار عرصه شعر و ادب بوده که تا اکنون یک مجموعه شعری اش زیر عنوان (ناکامه مینه) اقبال چاپ یافته‌است.
برکت الله سلیم چندین زبان را بلد بود، او علاوه بر فارسی، پشتو، اردو و عربی، به انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خوب صحبت می‌کرد.

واکنش‌ها
جاوید فرهاد، شاعر و نویسنده در صفحه فیسبوکش نگاشته است:«استاد قاری “برکت‌الله سلیم”؛ مردی که سال‌ها حنجره‌ی خجسته‌اش، آیه‌های با شُکوه قرآن را برای شیفته‌گانِ آوازش قرائت کرد، سرانجام پدرود حیات گفت و آسمانی شد. زنده‌یاد برکت‌الله سلیم افزون بر صدای ملکوتی و شگفتی‌آور، واقعن “استاد” بود؛ زیرا علم صرف و نحو را به‌دقت می‌دانست، در امر تجوید یگانه‌ی روزگار بود، احادیث و علوم قرآنی را ژرف فرا گرفته بود و شاگردانِ زیادی در حوزه‌های خوانش قرآنِ کریم، تجوید و حدیث داشت.»

حامد کرزی ، رییس جمهور پیشین افغانستان، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود، مرگ این حافظ‌ قرآن را ضایعه بزرگ خوانده و نوشته است:‌ “مرحوم شیخ القران قاری برکت الله سلیم، قاری و استاد نامدار کشور و جهان اسلام بود، خدمات وی در راه تربیه اولاد وطن قابل قدر و ستایش است. صدای دلنشین او با تلاوت کلام الله مجید در دلهای همه مان جاویدان خواهد بود، مرگ استاد برکت الله سلیم ضايعه بزرگ است.”

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان قاری سلیم، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود نوشته است:‌‌”مرحوم یکی ازشناخته‌شده‌ترین قاریان جهان اسلام و کشور ما بود. او نه تنها حافظ قرآن و از قاریان جید بود، بلکه قرآن کریم را با اصول تجوید چنان‌که شایسته است، به دیگران آموزش داد و شاگردان فراوانی را تربیت و تقدیم جامعه کرد. مرحوم در حفظ، قرائت، تدریس و عشق به کلام الله مجید الگوی برجسته برای همه بود.”

احمد مسعود، رهبر “جبهه مقاومت ملی افغانستان” ضمن تسلیت به اعضای خانواده برکت‌الله سلیم در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است:‌ “قاری صاحب یکی از سرمایه ها و چهره های شناخته شده کشور افغانستان بود که با صدای دلنشین خویش شهره عام و خاص بود.”

برکت‌الله سلیم برای چندین سال پیهم در رقابت‌های بین المللی حسن تلاوت قرآن برندهٔ مقام نخست شد. او همچنان سالیان زیادی در رقابت‌های مختلف بین المللی حسن تلاوت قرآن، به حیث داور حضور داشت.
خبرنگار فرهنگستان
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*