خانه / خبرها / اشرف غنی : داعش حمایت خارجی خود را در افغانستان از دست داده

اشرف غنی : داعش حمایت خارجی خود را در افغانستان از دست داده

 

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در هفتمین نشست وزرای خارجۀ قلب آسیا:

ما به صورت پیوسته ظرفیت ها و قلمرو داعشیان را در افغانستان ریشه‌کن می نمائیم. در یک سال گذشته، ۱۵۰۰ عملیات مشترک زمینی و ۳۰۰ عملیات هوایی را علیه گروه داعش راه اندازی نموده ایم که از اثر آن، سه امیر و ۱۵۰۰ تن از این گروه تروریستی کشته و ۲۰۰ تن دیگر دستگیر شده اند.
رئیس جمهور افغانستان میگوید که گروه موسوم به دولت اسلامی یا “داعش” حمایت خارجی‌اش را از دست داده‌است.
اشرف غنی در هفتمین نشست وزرای خارجه پروسه استانبول یا قلب آسیا گفت که گروه داعش حمایت خارجی را از دست داده، سلاح و تجهیزات این گروه در حال کاهش است و تعداد از آن‌ها که در کوه‌ها باقی مانده‌اند از گرسنگی هلاک خواهند شد.
این نشست امروز جمعه ۱۰ قوس ۱۳۹۶ در باکو پایتخت کشور آذربایجان برگزار شده و در آن شماری از وزرای خارجه و نماینده‌گان کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند.
به گفته رئیس جمهور افغانستان سال قبل ۹ ولسوالی کشور در کنترول گروه داعش قرار داشت اما حالا اعضای این گروه پراگنده شده‌اند.
اشرف غنی در سخنرانی‌اش گفت که ظرفیت‌ها و قلمرو داعش از بین برده شده‌اند و در یک سال گذشته صدها عملیات نظامی زمینی و هوایی علیه این گروه صورت گرفته اند.
ظرفیت‌ها و قلمرو داعش از بین برده شده‌اند و در یک سال گذشته صدها عملیات نظامی زمینی و هوایی علیه این گروه صورت گرفته اند.
رئیس جمهور افغانستان در حالی از سرکوب گروه داعش سخن میزند که اخیراً از درگیری اعضای این گروه با گروه طالبان در ولسوالی خوگیانی ننگرهار خبر داده شده و به همین دلیل صدها خانواده مجبور به ترک محلات شان شده‌اند.
در کنار این گزارش‌های از فعالیت گروه داعش در ولایت‌های فاریاب، ارزگان، لوگر و شماری از ولایات دیگر نیز منتشر شده‌است و اکنون فعالیت گروه داعش روز‌به‌روز در حال گسترش میباشد.
رئیس جمهورغنی با ستایش از نیروهای امنیتی افغانستان گفته که نیروهای کوماندوی افغانستان در تمام عملیات‌ها پیروز بوده و اکنون در حال بدل شدن به یکی از بهترین نیروهای کوماندو در منطقه هستند.
او گفته که برای شکست “تروریستان” افغانستان نیروهای کوماندویی را به دو برابر و نیروهای هوایی را به سه برابر افزایش داده ‌است.
اشرف غنی افزوده اکنون نیروهای افغان در جنگ با شبکه‌های “تروریستی” و مواد مخدر حالت تعرضی دارند.
رئیس جمهور غنی اظهار داشت که، با اطمینان کامل بیان میدارم که نیروهای دفاعی و امنیتی ما، اکنون در جنگ علیه شبکه‌ های تروریستی و مواد مخدر در حالت تعرضی قرار دارند و علاوه کرد که من به حیث سرقوماندان اعلی قوای مسلح و “رئیس جمهور افغانستان در حال جنگ” از شهامت و قهرمانی نیروهای دفاعی و امنیتی خود قدردانی میکنم، همچنان از تعهد رهبری و مهارت های مدیریتی همکارانم در سکتور امنیتی و دفاعی ستایش مینمایم.
رئیس جمهوری افغانستان گفته که گروه‌های طالبان مجری اصلی اقتصاد جرمی و مواد مخدر که تامین کننده مالی جنگ است، هستند و پرسیده که آیا طالبان میتوانند بدون پشتیبانی و پناهگاه، فعالیت کنند؟
رئیس جمهور غنی گفت، استراتژی جدید ایالات متحدۀ امریکا تمام ابزارهای قدرت آنکشور را در برابر مبارزه با تروریزم متحد ساخته است و پیام آن این است که گروه های طالبان و حامیان آنان نمیتوانند از راه نظامی برنده شوند. ما تنها از طریق حل سیاسی میتوانیم صلح پایدار را به دست بیاوریم.
غنی در این نشست گفته که سازمان‌های جرمی فرا ملی، به‌ خصوص کارتل‌های مواد مخدر، تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی هستند.
او گفته که افغانستان افزایش کشت خشخاش را در سال ۲۰۱۷ تایید میکند، ولی میخواهد که تلاش‌هایش برای جلوگیری از فرآوری، قاچاق و نابودی کارخانه‌های مواد مخدر را گسترش دهد.
او گفته که درعملیات‌های اخیر نیروهای ویژه و کوماندوهای افغانستان به ارزش ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار مواد مخدر نابود شده و این عملیاتها ادامه خواهد یافت و بخشی از برنامه چهارساله امنیتی افغانستان است.
اشرف غنی گفت مواد مخدر از طریق کشورهای همسایه افغانستان به بیرون افغانستان قاچاق میشود.
رئیس جمهوری افغانستان افزوده که در یازده ماه گذشته، بیش از دو تن هروئین، ۶۴ تن مورفین، ۴۰۰ تن تریاک، ۲۵ تن چرس و همچنین بیش از هزار کیلو مواد شیمیایی که در تولید و فراوری مواد مخدر استفاده میشود، کشف و نابود شده که ارزش آنها بیش از ۳۵۲ میلیون دلار تخمین شده‌است.
قابل یادآوریست که هفتمین اجلاس قلب آسیا با حضور۲۵۰ نماینده از ۴۰ کشور و سازمان بین المللی امروز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد .
رئیسان جمهوری آذربایجان و افغانستان و وزیران امورخارجه ایران، پاکستان، هند، ترکیه و افغانستان، همچنین معاونان وزیران امورخارجه قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، نماینده ویژه چین و روسیه در امور افغانستان، مقامات ارشد عربستان، امارات متحده عربی و نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در امور آسیا مرکزی از شرکت کنندگان این اجلاس هستند.
در این اجلاس همچنین نماینده ویژه صدراعظم انگلیس در امور افغانستان، نماینده وزارت امورخارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی و هیات بلند پایه وزارت امورخارجه جاپان، اسپانیا، ناروی، ایتالیا، کانادا، فرانسه، فنلاند، پولند، مصر و سویدن نیز حضور دارند.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

اول دسمبر ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*