خانه / خانواده / زنان / طالبان مانع سفر تحصیلی دختران افغانستان به دبی شد

طالبان مانع سفر تحصیلی دختران افغانستان به دبی شد

کابل/۱سنبله/فرهنگستان
بیش از ۷۰ دختر که به اساس خواست طالبان با خود محرم شرعی نیز داشتند، اجازه نیافتند به سفر تحصیلی به دبی بروند.
طالبان ام‌روز(چهارشنبه، ۱سنبله) در میدان هوایی کابل، مانع سفر تحصیلی ده‌ها دانشجوی دختر به دبی شدند.
خلف احمد الحبتور، رئيس مجموعه «الحبتور» در اعلامیه‌ای که در صفحه ایکس، توییتر سابق نشر کرده، گفته است: «من قادر نیستم ناامیدی را که حالا احساس می‌کنم بیان دارم، چون که دانشجویان دختر افغان که من برایشان بوسیه تحصیلی فراهم کرده بودم، نتوانستند به دبی بیایند.»
الحبتور گفته است که در همکاری با دانشگاه دبی برای این دختران افغان زمینه تحصیل را فراهم کرده است، اما طالبان مانع سفر آن‌ها شده اند.
او نوشته است که «با وجود گرفتن قبولی دانشگاه، فراهم ساختن جای بود و باش، ترانسپورت، بیمه صحی و ردیفی از خدمات جامع که حداکثر رفاه و مصونیت را برای دختران دانش‌آموز فراهم می‌کند، این آرمان آن‌ها درهم شکسته شد.»
به گفته منابع، این دانشجویان از حدود یک سال پیش مراحل دریافت این بورسیه را آغاز کردند و پس از آن‌که مطمئن شدند طالبان بدون محرم شرعی اجازه سفر نمی‌دهد، به همکاری نهادهای خیریه و دانشگاه دبی برای محرم‌های خود (برادر یا پدر) نیز ویزا گرفتند.
برپایه اطلاعات منابع، این دختران قرار بود ساعت ۸ بامداد امروز از میدان هوایی کابل به دبی پرواز کنند، اما پس از ممانعت طالبان به خانه‌هایشان بازگشتند.
الحبتور که براساس رده بندی مجله فوربس یکی از ثروتمندترین اشخاص در خلیج فارس است، در اعلامیه ویدیویی خود در صفحه ایکس صدای یکی از این دختران را نشر کرده که از میدان هوایی کابل می‌گوید: «متاسفانه حکومت اجازه نمی‌دهد به دبی پرواز کنیم. حتی به کسانی هم اجازه نمی‌دهند که محرم با خود دارند.»
نزدیکان شماری از این دختران، اسنادی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد فرم درخواستی «ویزای محرم» آن‌ها تأیید شده است.
خلف احمد الحبطور، از ثروتمندان عرب این بورسیه‌های تحصیلی را برای این دختران فراهم کرده است. او در ماه جدی پارسال، به دنبال صدور دستور طالبان برای منع آموزش دختران، اعلام کرد که به ۱۰۰ دانشجوی دختر افغانستان کمک می‌کند تا تحصیلات عالی خود را در دبی تکمیل کنند.
الحبتور از همه جوانب دخیل خواسته است که به این دانشجویان کمک کنند: «این یک تراژدی عمیق است، ضربه‌ای به بنیادهای بشریت، تحصیل، برابری و عدالت است.»
طالبان در دو سال بعد از تصرف قدرت محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران وضع کرده اند. حالا زنان و دختران نمی‌توانند بالاتر از صنف ششم درس بخواند یا تحصیلات عالی را به پیش ببرند. آن‌ها همچنین از بسیاری کارها، محلات تفریحی و سفر بدون محرم منع شده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*