خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / صدوچهارمین سالروز استقلال افغانستان زیر پرچم سفید طالبان

صدوچهارمین سالروز استقلال افغانستان زیر پرچم سفید طالبان

کابل/۲۸اسد/فرهنگستان
بیست و هشتم اسد ام‌سال برابر است با صدو چهارمین سالروز استرداد استقلال افعانستان است.
افغانستان در سال ۱۲۹۸ خورشیدی پس از جنگ با نیروهای بریتانیایی به رهبری امان‌الله، پادشاه وقت افغانستان، استقلال خود را اعلام کرد. پس از این تاریخ، افغان‌ها هر ساله طی مراسمی این روز را جشن می‌گیرند.
آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که افغانستان در یک سده گذشته به ثبات سیاسی نرسیده است و بیشتر نظام‌ها از راه جنگ و کودتا به میان آمده اند.
آنان علت اوضاع بد افغانستان را به میان آمدن نظام‌ها از راه زور می‌دانند.
شهسوار سنگروال، تاریخ دان، گفت: « «در تاریخ معاصر افغانستان تا حد زیاد خارجیان در امور داخلی افغانستان دست اندازی کرده اند و از سوی دیگر در افغانستان بدبختانه یک بزرگ سیاسی نداریم که بخاطر ثبات کشور کار بکند.»
اما به باور یکی از استاد‌های دانشگاه بیست وهشتم اسد نقطه عطفی را در تاریخ معاصر رقم زده‌است که از ساخت اولین قانون اساسی بنام  نظام نامه  دولت اولیه افغانستان آغاز شد با آن همه ۱۴ نظام افغانستان این روز را بزرگداشت کرده‌است اما با آن هم به نوع جدید با تحلیل از روز آزادی ما  استعمار های جدید را شاهد بوده ایم  ام‌سال نیز یا وجود شروع سومین سال حکومت طالبان این روز را به عنوان روز آزادی از  برتانیا تجلیل به عمل آورداند.
حکومت طالبان به مناسبت سالروز استقلال افغانستان اعلامیه‌ای نیز نشر کرده که در آن آمده است: ” روز استرداد استقلال کشور را در حالی تجلیل می‌کنیم که چهار روز قبل از امروز (۲۸ اسد)، روز شکست استعمار امریکا را تجلیل کردیم”.
پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، این سومین بار است که ۲۸ اسد تحت حاکمیت طالبان تجلیل می‌شود، اما نسبت به سال‌های قبل گرامی‌داشت از سالروز استقلال افغانستان کم رنگ شده است.
پیش از حاکمیت دوباره طالبان، این روز با مراسم مجلل تجلیل می‌شد و غیر از کابل، در این روز در جلال‌آباد مرکز ولایت ننگرهار تاج گل بر مقبرۀ امان‌الله خان پادشاه پیشین، بانی استقلال افغانستان این روز طی یک سلسله مراسم جشن گرفته می‌شد.
در سال‌های گذشته، در کنار تجلیل از این روز توسط حکومت پیشین، این روز در بسیاری از ولایات به ‌ویژه توسط جوانان با گشت‌زنی کاروان‌های متشکل از موترهای مزین‌شده با پرچم سه‌رنگ افغانستان برگزار می‌شد.
در ۲۸ اسد سال گذشته خورشیدی، حکومت طالبان جلو تعدادی از جوانان را که پرچم‌های سه رنگ را به اهتزاز در می آوردند، گرفت.
حامدکرزی  ریس جمهور پیشن افغانستان نیز با بیان تبریکی از صدو چهرمین سالروز استرداد استقلال کشورخواستار بازگشایی مکاتب دختران از حکومت طالبان شد.
برای تجلیل از ۲۸ اسد، یک سری برنامه‌ها در خارج از افغانستان روی دست گرفته شده است. همچنان تعداد زیادی از کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی در پیام‌های خود این روز را به مردم تبریک گفته اند.
مریم لطیفی- فرهنگستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*