خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / شورای ناروی: دختران باید به مکتب برگردند

شورای ناروی: دختران باید به مکتب برگردند

کابل/۶دلو/فرهنگستان
پس از پایان نشست اسلو، مسوول شورای پناهنده‌گان ناروی به آموزش دختران افغانستان تاکید کرده و گفته است که طالبان آنچه را که در باره‌ حق آموزش دختران در افغانستان تعهد کرده‌اند، عملی نساخته اند.
جان ایگلند، مسوول شورای پناهنده‌گان ناروی، داشتن حق آموزش برای دختران افغانستان را خط سرخ در برابر طالبان می‌داند.
او می‌گوید: «طالبان تعهد شان در باره دست یافتن دختران به تحصیلات متوسطه را عملی نساخته اند، اگر ما نتوانیم دختران و پسران را آموزش بدهیم، این خط سرخ برای ماست. آنان باید بدانند که ما سُنت‌های آنان را حرمت می‌داریم، اما آنان نیز باید بدانند که ما هم سُنت‌های داریم.»
نظیفه جلالی، شرکت کننده نشست اسلو گفت: «طالبان گفتند که با حق تحصیل و حق کار خانم‌ها مشکل ندارند و تمام ملت افغانستان به حقوق اساسی شان دست پیدا خواهد کردند.»
از سویی‌هم، دیده‌بان حقوق بشر از عملکرد جهان درباره حقوق بشر در افغانستان انتقاد می‌کند.
هیدر بار، معاون دیده‌بان حقوق بشر گفت: «جامعه جهانی در پیوند به نقض حقوق بشری، ناپدید شدن پروانه و تمنا خاموشی اختیار کرده است. ناروی به گونه رسمی در این باره چیزی نگفته است. اتحادیه اروپا در این باره یک بیانیه صادر کرد. جامعه جهانی نیز چندین روز پس از رویداد به آن واکنش نشان داد.»
شکریه بارکزی، دیپلومات پیشین، گفت: «نشست اسلو فرصتی را برابر کرد و در نهایت نشان داد به همان اندازه که طالبان به عنوان یک حقیقت نظامی در افغانستان انکار ناپذیر استند، زنان افغانستان و مسایل حقوق بشری هم در این کشور حقیقتی است که طالبان باید قبول کنند.»
این در حالی‌است که طالبان نشست اسلو را برای افغانستان مهم دانسته و گفته‌است که مکتب‌ها در بهار سال آینده به روی دانش‌آموزان دختر باز خواهد شد و آنچه را با جهان تعهد کرده، عملی می‌سازند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*