خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / طالبان در هرات «نگارخانه بهزاد» را بستند

طالبان در هرات «نگارخانه بهزاد» را بستند

کابل/۱۵سنبله/ فرهنگستان
در ادامه مسدود شدن مراکز آموزشی به خاطر حضور دختران از سوی طالبان در افغانستان، روز (سه شنبه، ۱۴سنبله) اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان مرکز هنری نگارخانه بهزاد را در ولایت هرات بسته کرد.
مسئولان مرکز هنری نگارخانه بهزاد در هرات می‌گویند که اداره امر به معروف طالبان این مرکز هنری را به دلیل حضور دو کودک دختر در صنف آموزشی مسدود کرده است.
محمد ابراهیم حبیبی، مسئول نگارخانه بهزاد به خبرنگاران گفته است که طالبان به دلیل شرکت دو کودک دختر در صنف خطاطی این نگارخانه را بسته کردند.
او گفت: «نگارخانه بهزاد، بزرگترین مرکز اکادمیک هنری افغانستان را نیروهای امارت اسلامی به خاطر آمدن دو کودک (دختر) که خطاطی کار می‌کردند،‌ بسته کردند.»
او افزود که این دو کودک دختر نزد خودش که یک مرد ریش سفید است، خطاطی می‌آموختند.
به گفته او این نگارخانه از ۴۰ سال به این سو در عرضه هنرهای اسلامی فعالیت داشته است.
مقام‌های محلی طالبان در ولایت هرات تاکنون در باره بسته کردن این مرکز هنری چیز نگفته اند. وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز از دادن معلومات در این رابطه خودداری کرد.
این مرکز هنری در چند دهه فعالیت‌اش دانش‌آموزان زیادی را در بخش‌های مینیاتوری، خطاطی، خوش‌نویسی و نقاشی آموزش داده است. نگارخانه کمال‌الدین بهزاد برای حمایت از هنر به ویژه نقاشی، خطاطی و مینیاتوری ساخته شده بود.
این چندمین مرکز آموزشی است که در هفته‌های اخیر به خاطر حضور دختران از سوی طالبان در ولایت‌های مختلف بسته شده اند.
رسانه‌های محلی گزارش داده اند که در هفته‌های اخیر طالبان یک مکتب خصوصی و دو مرکز آموزشی را به دلیل حضور چند دختر دانش‌آموز در ولایت غزنی بسته کردند.
پس از تصرف قدرت در افغانستان محدودیت‌های زیادی بر زنان و دختران وضع کردند. آن‌ها دختران جوان و زنان را از کار و تحصیل منع کرده و از رفتن به پارک‌های تفریحی نیز محروم کرده اند.
طالبان به تازگی دروازه‌های مراکز آموزشی حرفه‌ای را نیز به روی دختران بسته کرده اند و هشدار داده اند که هیچ دختری اجازه رفتن به این مراکز را ندارد.
پیش از این طالبان یک کارگاه آموزشی خبرنگاری را در ننگرهار به‌خاطر اشتراک دختران مسدود کرده بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*