خانه / خبرها / روز جهانی گرسنگی؛ ۸۲۰ میلیون نفر هر شب گرسنه می‌خوابند

روز جهانی گرسنگی؛ ۸۲۰ میلیون نفر هر شب گرسنه می‌خوابند

کابل/۷جوزا/فرهنگستان
بیست‌وهشتم ماه می برابر است با روز جهانی گرسنگی، رویدادی که این واقعیت تکان‌دهنده را یادآوری می‌کند؛ مردم در بسیاری از کشورها هنوز از بحران گرسنگی عبور نکرده‌اند و کودکان همه‌روزه در جستجوی یک وعده غذا قربانی می‌شوند.
طبق آمارهایی که از سوی سازمان جهانی غذا منتشر شده، بیش از ۸۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان در گرسنگی مزمن زندگی می‌کنند.
گزارش‌ها حاکی است که بخش عظیمی از جمعیت جهان، یعنی ۱۰.۵ درصد (۱۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر) به طور روزانه با گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
هم‌چنان این که سالانه ۱۷ میلیون نوزاد به دلیل سوءتغذیه مادرانشان با سوء تغذیه متولد می‌شوند نیز بخش از واقعیت جامعه‌ی امروز است که مستقیم از فقر ناشی می‌شود و حدود ۸۰۵ میلیون نفر هر شب گرسنه به رختخواب می روند.
گفتنی است که تقریباً ۹۸ درصد گرسنگی در سراسر جهان در کشورهای توسعه نیافته وجود دارد و افغانستان نیز بخشی از این واقعیت تکان دهنده است که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از کل جمعیت این کشور زیر خط فقر قرار دارد.
عبدالشاکر هفتاد ساله که در شهر کابل سرگرم دست‌فروشی است، می‌گوید که برخی اوقات خانواده‌اش گرسنه می‌خوابد و به تنهایی نمی‌تواند نیازمندی‌های آنان را تامین کند.
عبدالشاکر گفت: «هشت نفر هستیم؛ سه دختر، خودم، خانمم و سه پسرم که بسیار خرد هستند. در حویلی کرایی زندگی می‌کنیم، برای حویلی کرایی هم ماه سه ونیم هزار پرداخت می‌کنیم.»
نجیب‌الله، باشنده کابل، گفت: «دست‌فروشی می‌کنم کار نیست، کار و بار ما هم خیلی خراب است.»
حبیب‌الله، باشنده دیگر کابل، می‌گوید: «شهروندان افغانستان بی‌کار هستند. آن‌ها یک وقت نان خود را هم به بسیار مشکل پیدا می‌کنند. حکومت مکلف به این است که به مردم خود زمینه کاری را ایجاد کند.»
در همین حال، شماری از آگاهان مسایل اقتصادی جلب سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد فرصت‌های شغلی را در کاهش گرسنگی در کشور مهم می‌خوانند.
عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «بنابر مشکلات امنیتی و تنش‌های سیاسی و بی ثباتی‌های سیاسی تمام زیر بنا‌ها و زیر ساخت‌ها ازیبن رفت و سرمایه‌گذاری در کشور صورت نگرفت و آن‌چه که منابع زیر زمینی ما بود استخراج نشد و از امکانات دست داشته متاسفانه استفاده نشد. به همین خاطر بیش‌تر از نصف جمعیت افغانستان با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند.»
گرسنگی در بسیاری موارد سبب افزایش سوء‌تغذیه، شیوع انواع بیماری‌ها، قطع رشد فردی و در مواردی نیز منجر به مرگ می‌شود و باوجود که گفته می‌شود جهان برای ۸ میلیارد نفر غذای کافی تولید می‌کند اما به وضوح دیده می‌شود که در مهار بحران گرسنگی موفق نبوده است.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*