خانه / خبرها / خبرهای افغانستان / حمله به دانش‌آموزان مکتب «سیدالشهداء» در شهر کابل

حمله به دانش‌آموزان مکتب «سیدالشهداء» در شهر کابل

کابل/۱۸ثور/فرهنگستان
حوالی ساعت ۴:۲۷ دقیقه‌ی پس از چاشت روز(شنبه، ۱۸ ثور)، چند انفجار در منطقه‌ی شهرک اتفاق از مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی در غرب شهر کابل، هنگامی‌که دانش‌آموزان دختر مکتب «سیدالشهداء» در حال بیرون‌شدن از حویلی مکتب بودند رخ داد.
مسوولان وزارت داخله‌ی افغانستان گفته‌اند که تلفات انفجار عصر امروز تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه‌ی شب به بیش از ۳۰ نفر کشته و ۵۲ نفر زخمی رسیده است.
طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله گفت که مقایسه‌ی این حمله با حملات گذشته از جمله حمله بر کورس کوثر دانش، حمله بر کورس موعود، حمله بر دانشگاه کابل و حمله به دانش‌آموزان ولایت لوگر نشان می‌دهد که بین تمام این حملات مشابهت وجود دارد. به‌گفته‌ی او، حمله‌ی امروز بر دانش‌آموزان در غرب کابل کار طالبان بوده است.
تا اکنون فرد و یا گروهی مسؤولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای دست‌داشتن شان در این رویداد را رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان با محکوم‌کردن این رویداد، آن را به گروه داعش نسبت داده است.
علی‌خان احسانی، یکی از سرمعلم‌های مکتب سیدالشهدا می‌گوید که نخست یک عراده موتر نوع کرولای بمب‌گذاری‌شده در دروازه‌ی یک کلینیک متصل به مکتب منفجر شده و به تعقیب آن دو انفجار دیگر نیز ناشی از ماین جاسازی شده بوده که هنگام فرار دانش‌آموزان رخ داده است.
حمله تروریستی به دانش‌آموزان غرب کابل با واکنش‌های گسترده‌ا‌ی در داخل افغانستان و بیرون از کشور مواجه شده است. ریاست‌جمهوری آن را حمله‌ی تروریستی خوانده و طالبان را عامل آن گفته کاست.
اتحادیه‌ی اروپا حمله‌ در منطقه‌ی دشت‌برچی را یک عمل تروریستی خوانده و گفته است که تروریستان با هدف‌ قراردادن دانش‌آموزان، در حقیقت به آینده‌ی افغانستان حمله کرده اند؛ تا اراده‌ی نسل نو را با کندی روبه‌رو کنند.
هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما نیز انفجار روز شنبه در یک مکتب دخترانه در کابل را نکوهش کرده و آن را یک حمله‌ی بی‌رحمانه توصیف کرده ‌است.
همین‌گونه استفانو پونتیکورو، نماینده‌ی ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان، در تویتی، حمله‌ی تروریستی در مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا در غرب کابل را ناجوان‌مردانه خوانده است.
سفارت بریتانیا در کابل نیز حمله‌ی تروریستی در مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا در غرب کابل را محکوم کرده است. این سفارت در برگه‌ی تویتر خود نوشته است که حمله‌ به دانش‌آموزان خردسال مکتب، غیرقابل‌تصور است.
سفارت بریتانیا در کابل هم‌چنان خواستار پایان فوری این خشونت‌ها شده و گفته است که بیش‌تر از این، کودکان نباید قربانی حمله‌های تروریستی شوند.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*