خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / راه‌اندازی یک کتابخانه برای تشویق جوانان در ننگرهار

راه‌اندازی یک کتابخانه برای تشویق جوانان در ننگرهار

کابل/۲۲سنبله/فرهنگستان
یک جوان در ولایت ننگرهار به هدف تشویق جوانان و بویژه دختران کتابخانه‌ای در این ولایت راه‌اندازی کرده است
گفته می‌شود، این کتاب‌خانه در استان ننگرهار به هدف تشویق جوانان، به‌ویژه دختران به فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی راه‌اندازی شده‌است.
در حالی که گروه طالبان طی یک دستور زنان و دختران افغانستانی را از رفتن به دانش‌گاه‌ها و تحصیل در صنف‌های مقطع دبیرستان منع کرده‌اند، هم‌زمان با آن یک جوان در استان ننگرهار با هزینه‌ی شخصی خودش یک کتاب‌خانه‌ای سیار را راه‌اندازی کرده‌است.
این جوان که رحمان‌الله اتل نام دارد، ۳۰۰ جلد کتاب را در این کتاب‌خانه‌ای سیار جا داده و آن را به اماکن عمومی، مدارس، دانش‌گاه‌ها و برخی مراکز آموزشی می‌برد تا مردم به مطالعه‌ای این کتاب‌ها بپردازند.
اتل، مسوول این کتابخانه گفته‌است که هزینه‌ی راه‌اندازی این کتاب‌خانه را با فروش گوشی همراه‌ خود تامین کرده‌است، وی افزوده:«پدرم یک موبایل برایم هدیه خرید، فروختم و با پول آن این کتاب‌خانه را راه انداختم.»
این کتاب‌خانه‌ای سیار تا هنوز در شهرهای ننگرهار و کابل خدمات ارایه کرده و وی گفته، قرار‌است کتاب‌ها در سایر شهرها نیز در دست‌رس عموم قرار گیرد.
گفتنی‌ست که پیش از این نیز برخی از افراد و نهادها، اقدام به راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار به منظور کتاب‌رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه در افغانستان کرده‌اند.
از آن جمله می‌توان به کتاب‌خانه‌ای سیار «چهار مغز»، «بنیاد کودک و کتاب‌خانه‌ای سیار بامیان» و فعالیت‌های انجمن «راه قلم» اشاره کرد.
این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بعد از ممانعت دختران از تحصیل و آموزش از سوی گروه طالبان مسوولان در کتاب‌خانه‌های شهر کابل نیز از افت بی‌پیشینه‌ای فرهنگ مطالعه خبر داده‌بودند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*