خانه / خانواده / اطفال / سازمان حمایت از کودکان:بیش از یک میلیون کودک در افغانستان سرگرم کار است

سازمان حمایت از کودکان:بیش از یک میلیون کودک در افغانستان سرگرم کار است

کابل/۲۶دلو/فرهنگستان
سازمان حمایت از کودکان با نگرانی از وضعیت بد کودکان در افغانستان گفته‌است که اکنون بیش از یک میلیون کودک در کشور سرگرم کار استند.
این سازمان در یک گزارش تازه‌اش بیان کرده که با سقوط نظام پیشین، هشتاد دو درصد خانواده ها درآمدهای شان را از دست داده اند و از همین رو مجبور اند که کودکان شان را به کار بفرستند.
کریس نیامندی، رییس بخش افغانستان سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، گفته است: «من نمونه‌ای از وضعیت ناامید کننده کنونی در افغانستان را دیده‌ام. ما هر روز کودکانی را که یک بیماری خطرناک دارند، درمان می‌کنیم. آنان ماه ها است که چیزی جز نان خشک نمی‌خورند. والدین مجبور اند تصمیم بگیرند به کدام فرزند شان غذا دهند. آنان یا فرزندان‌ شان را سر کار می‌فرستند یا مجبور اند از گرسنگی بمیرند.»
کودکانی که به جاده های کابل کار می کنند، می‌گویند که مجبور اند برای نفقه خانواده های شان دست به کار های شاقه بزنند، کودکانی که در هر نظام دست خوش ناامنی ها در افغانستان شده‌اند.
یاسر پنج ساله که هنوز به سن قانونی مکتب رفتن نرسیده است، اما بار سنگین روزگار را باید بدوش بکشد، می‌گوید: «پدرم بیکار است، مکتب می رفتم اما حالا نمی روم، کار می کنم.»
محمود، کودک کارگر، گفت: «پدرم معتاد است، ما در خانه هشت نفر استیم و من مجبور ام که کار کنم.»
هم‌زمان صندوق پشتیبانی از حقوق کودکان سازمان ملل متحد نیز در برگه‌ توتیترش نگاشته است که با عمیق‌تر شدن بحران بشری در افغانستان، روزانه تا هشت رویداد سوء تغذیه حاد کودکان در بیمارستان صحت طفل اندراگاندی در کابل به ثبت می‌رسد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*