خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / راه‌اندازی نخستین جایزه ادبی مولانا

راه‌اندازی نخستین جایزه ادبی مولانا

خردسرای فردوسی و خانة مولانا به مناسبت هشت‌صد و شانزدهمین سال‌روز تولد مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، جایزة ادبی مولانا را در سطح زبان فارسی (افغانستان و ایران) راه‌اندازی کردند.

هدف از راه‌اندازی این جایزه آشنایی با اندیشه‌های مولانا و تقویت همگرای فرهنگی میان دو ملت افغانستان و ایران خوانده شده است.
در در صفحه اجتماعی این جایزه آمده است: «مولانا جلال‌الدین محمد بلخی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی مشترک ما در این جغرافیای تمدني و انديشمندي سرشناس در عرصه بين‌المللي است. توجه علمی به آرا و اندیشه‌های او در روزگار کم‌فروغی فعالیت‌های ادبی و فرهنگی، بي‌ترديد از مهم‌ترین کارهایی‌ست که پژوهشگران حوزة ادبیات و فرهنگ می‌توانند مدنظر قرار دهند. در این ميان، همکاری نهادهای مستقل ایرانی و افغانستانی می‌تواند انگیزه‌ای دوچندان باشد برای هم‌افزایی، همراهی و درخشش نویسندگان دو کشور که همچون ستاره‌های درخشان در کهکشان گسترده‌اي به نام مولانا  گرد هم آیند و جغرافیای فرهنگی ما را پرفروغ‌تر کنند.»

این جایزه ادبی نخستین جایزه ادبی مشترک میان ایران و افغانستان است که توسط خردسرای فردوسی و خانه مولانا با همکاری ديگر نهادهای علمي و فرهنگي از جمله انجمن پایندان (هم‌دلان ایران و افغانستان) و انجمن علمي مطالعات صلح ایران، راه‌اندازی شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*