خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / حضور ورزشکاران زن افغانستان در بازی‌های آسیایی

حضور ورزشکاران زن افغانستان در بازی‌های آسیایی

کابل/۱میزان/فرهنگستان
در نخستین بازی‌های آسیایی پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، دو تیم از ورزشکاران افغان وارد شهر هانگژوی چین شد که در بین آن‌ها ۱۷ ورزشکار زن نیز رقابت خواهند کرد.
یکی از این تیم‌ها از افغانستان تحت سلطهٔ طالبان آمده و از آنجایی که طالبان پس از به قدرت رسیدن مجدد در افغانستان، زن‌ها را از شرکت در ورزش منع کرده‌اند، هیچ زنی در این گروه به چشم نمی‌خورد.
اتل مشوانی، سخنگوی انتصابی طالبان برای کمیته المپیک گفت که ۱۳۰ ورزشکار مرد در ۱۷ رشته ورزشی مختلف از جمله والیبال، جودو و پهلوانی در بازهای آسیایی رقابت خواهند کرد.
اما به گفتهٔ حفیظ‌الله ولی رحیمی، رییس پیشین کمیتهٔ ملی المپیک تیم دومی زیر پرچم سیاه، سرخ و سبز رقابت می‌کنند. اعضای این تیم، ورزشکارانی اند که از خارج از افغانستان از سراسر جهان آمده و در بین آنها ۱۷ ورزشکار زن نیز رقابت خواهند کرد.
رحیمی که اکنون درخارج از افغانستان زندگی می‌کند، هنوز هم از سوی بسیاری از کشورها به عنوان نمایندهٔ رسمی افغانستان در امور المپیک شناخته می‌شود.
ورزشکاران تیم آقای رحیمی در مراسم استقبال همه مردان بودند، اما او گفت که ورزشکاران زن در راه استند و متشکل از یک تیم والیبال که در ایران تمرین می‌کنند، تیم بایسکل‌رانی از ایتالیا و یک ورزشکار از آسترالیا می‌باشد.
رحیمی گفت: ما می خواهیم ورزش را به طور کامل از سیاست دور نگه داریم تا ورزشکاران بتوانند آزادانه در داخل و خارج از کشور فعالیت‌های ورزشی خود را انجام دهند و رشد کنند.
طالبان برخلاف تعهدات شان، محدودیت‌های مشابه دورهٔ نخست حاکمیت‌ شان را دوباره بر مردان و زنان وضع کرده اند.
در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، برعلاوۀ منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده اند.
منع تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، منع کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*