خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / حذف تاریخ حاکمان مسلمان از کتاب‌های درسی هند

حذف تاریخ حاکمان مسلمان از کتاب‌های درسی هند

کابل/۷ثور/فرهنگستان
حذف فصلی درباره فرمانروایان مسلمان گورکانی از کتاب‌های درسی مدارس هند، بحثی را در مورد چگونگی آموزش تاریخ به دانش‌آموزان مطرح کرده است.
شورای ملی پژوهش و پروش آموزشی، که یک سازمان مستقل زیر نظر وزارت آموزش فدرال هند است، با انتشار مجموعه جدیدی از کتاب‌های درسی فصل های مربوط به حکام مسلمان هند در قرن نوزدهم را حذف کرد.
شورای ملی پژوهش و پروش آموزشی بر تغییرات برنامه درسی و محتوای کتاب‌های درسی برای کودکانی نظارت می‌کند که در امتحانات زیر نظر هیئت مرکزی آموزش متوسطه دولتی، شرکت می‌کنند.
این شورا گفته است که تغییراتی که برای اولین بار در سال گذشته به عنوان بخشی از تمرین «عقلانی‌سازی» برنامه درسی اعلام شد، اثری بر دانش نمی‌گذارد، اما فشار بر کودکان را پس از همه‌گیری کووید-۱۹ کاهش می‌دهد.
اما منتقدان می‌گویند که این حذفیات نگران کننده هستند و بر درک دانش‌آموزان از کشورشان تأثیر می‌گذارد. آنها به ویژه از حذف ارجاعات به سلسله مسلمان گورکانی نگران هستند و این شورا را به پاک کردن بخش‌هایی از تاریخ متهم می‌کنند که گروه‌های راستگرای هندو سال‌ها علیه آن مبارزه کرده‌اند.
بسیاری از فعالان و مورخان جناح راست، گورکانیان مسلمان را – که قرن‌ها بر بخش‌های وسیعی از شبه قاره هند حکومت می‌کردند – به چشم مهاجمانی خارجی می‌نگرند که زمین‌های هندوستان را غارت کردند و تمدن هندوی کشور را تباه کردند.
حامیان این اقدام استدلال می‌کنند که مقادیری تصحیح در کتاب‌های درسی تاریخ مدارس ضروری است، زیرا این کتاب‌ها اهمیت زیادی به حاکمان مسلمان می‌دادند.
براساس گزارش روزنامه تایم که سال گذشته منتشر شده بود، هدف از چنین اقدامی در واقع کوچک شمردن دستاوردهای حاکمان مسلمان در هند است.
از سویی هم در همین چارچوب مقامات هند در پنج سال اخیر بخش های مربوط به اوج گیری دین اسلام در هند در کتاب های درسی را به تدریج حذف کرده اند.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*