خانه / فرهنگ و هنر / فرهنگ / بکتاش سیاوش: پدرم را در یک حادثه مرموز از دست دادم

بکتاش سیاوش: پدرم را در یک حادثه مرموز از دست دادم

کابل/۳۰سنبله/فرهنگستان
بکتاش سیاووش، عضو پیشین پارلمان افغانستان شام روز (چهارشنبه، ۲۹سنبله) با نشر پیامی در صفحه فیس بوک اش از مرگ مرموز پدرش داوود سیاوش روزنامه نگار و نویسنده افغانستان خبر داده است.
وی نگاشته است: «با دریغ و درد که خانواده ما یک بار دیگر در سوگ نشست و بزرگترین آموزگار، حامی، پشتیبان و تکیه گاه مان پدر بزرگوارمان را در حادثه مرموز دیگر از دست دادیم.»
آقای سیاووش با نشر پیامی در صفحه‌ فیس‌بوک خود نگاشته است که پدرش پس از سه روز ناپدید شدن به‌گونه‌ی مرموزی جان باخته است.
بکتاش سیاووش می‌گوید که پولیس آلمان برای پیدا کردن علت مرگ پدرش بررسی‌ها را آغاز کرده است.
محمد داوود سیاووش روزنامه‌نگار، پژوهشگر، نویسنده و شاعری بود که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان به آلمان پناه برد.
مجیب خلوتگر، روزنامه نگار در این باره گفت: «استاد محمد داود سیاووش از بنیانگذاران رسانه‌های آزاد در افغانستان است. او به همراه شماری از پیشکسوتان خبرنگاری در افغانستان هفته نامه اخبار هفته را بنیان گذاشتند.»
محمد داوود سیاووش بیشتر از دو سال برای کشاندن عاملان قتل پسرش(یما سیاووش) به دادگاه، در سطح داخلی و خارجی تلاش می‌کرد، اما در این مدت هیچ‌گاه پاسخ روشنی از سوی هیچ نهاد و یا کشوری به دست نیاورد.
صديق ذلیق، استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: «او پس از این‌که پسرش در یک حادثه مرموز در کابل به قتل رسید با جمع آوری اسناد بسیار معتبر به دادگاه‌های مختلف مراجعه می‌کند. تا عاملان قتل یما را به دادگاه بکشاند. اما با تاسف این تلاش‌ها به جایی نرسید و هیچ دادگاهی صدای عدالت خواهی او را نشنید.»
محمد ایوب یعقوبی، روزنامه‌نگار گفت: «او به خاطر عدالت خواهی خون فرزند شهیدش یما سیاوش تا آخرین نفس زندگی خود رزمید و ایستاده بود.»
رسانه‌های محلی آلمانی گزارش داده‌اند که تاکنون هیچ نشانه‌ای از خشونت در بدن آقای سیاووش دیده نشده است.
صدیق‌الله توحیدی، روزنامه‌نگار گفت: «داوود سیاووش از موسسان مجله سباوون، اخبار هفته و در دوره جمهوریت مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته‌نامه ارمغان ملی بود. آدم پر کار، زحمت کش و عارف مشربی بود که بیشتر عمر خود را در این اواخر در زمینه مولانا شناسی و آثار او سپری کرد.»
محمد داوود سیاووش در چهار دهه گذشته یکی از چهره‌های فعال در بخش روزنامه‌نگاری، ادبیات و فرهنگ کشور بود.
نی یا نهاد پشتیبان رسانه‌های آزاد افغانستان نیز از دولت آلمان می‌خواهد که درباره چگونگی مرگ آقای سیاووش بررسی‌های همه جانبه را انجام بدهد و نتایج آن را با مردم افغانستان شریک بسازد.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*