خانه / خبرها / گزارش‌های افغانستان / برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان

برگزاری نشست شورای حقوق بشر درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان

کابل/۲۷جوزا/فرهنگستان
در جریان پنجاه‌وسومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جنوا، قرار است روز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) نشستی درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان برگزار شود.
در این نشست ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری گزارش شان را درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان ارایه می‌کنند.
خود آقای بنت، پروانه ابراهیم خیل و نگین یاری، فعالان حقوق زن از افغانستان از جمله سخنرانان نشست ۱۹ جون خواهند بود.
ریچارد بنت در آخرین گزارش خود درباره‌ی وضعیت زنان و دختران در افغانستان گفته است که طالبان بیش از ۵۰ فرمان محدودکننده علیه زنان و دختران افغانستان صادر کرده‌اند.
به گفته‌ی او، در این گزارش به «تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه زنان و دختران در افغانستان و استقامت و توانایی آنان در برابر این سرکوب» پرداخته شده است.
سازمان عفو بین‌الملل هم گفته است که یافته‌های آخرین گزارش خود را تحت عنوان «جنگ طالبان علیه زنان: جنایت علیه بشریت آزار و اذیت جنسی در افغانستان» در نشست شورای حقوق بشر ارایه خواهد کرد.
این نشست در حالی برگزاری می‌شود که ریچارد بنت،‌ گزارشگر این شورا گزارش جدید و مشترکش با گروه کار تبعیض علیه زنان را در آن ارایه خواهد کرد.
بنت در گزارش تازه‌اش گفته است طالبان به‌جای اقدامات برای رفع تبعیض علیه زنان، آن را عادی می‌کنند.
بربنیاد این گزارش، در هیچ گوشه جهان حقوق زنان و دختران مانند افغانستان مورد حمله گسترده، نظام‌مند و فراگیر قرار نگرفته است.
به گفته نمایندگی افغانستان در جنوا، قرار است به تاریخ ۲۰ جون هم در یک نشست جانبی درباره‌ی وضعیت زنان افغانستان در شورای حقوق بشر بحث شود.
خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*